یکی از مهم ترین مباحثی که در زمینه مراقبت های بعد از جراحی بینی مطرح است و از اهمیت بسیار بالایی برخودار است چسب زدن به بینی می باشد. استفاده از چسب های مخصوص بعد از رینوپلاستی مزیت های بسیار زیادی دارد و در صورت انجام نادرست آن می تواند تبعات بدی را به دنبال داشته باشد. ما در این مقاله از سایت دکتر لیلا اکبری بهترین و متبحر ترین جراح زیبایی بینی در تهران قصد داریم در رابطه با مزیت های این فرایند ، نحوه انجام صحیح آن ، مدت زمان استفاده از چسب ، پیامد های که به دلیل درست استفاده نکردن از چسب رخ می دهد توضیحات جامع و کاملی را مطرح کنیم. امیدواریم با ارائه این مطلب به شما در کوتاه کردن دوره نقاهت کمک شایانی کرده باشیم. اگر می خواهید پس از رینوپلاستی تورم بینی تان سریع تر از بین برود ، فرم ان زیبا تر شود و احتمال اصابت ضربه از طرف دیگران کم شود بهتر است به بینی خود چسب بزنید و خواندن این مقاله را از دست ندهید.

 

چسب زدن به بینی

 

مزیت چسب زدن به بینی

ممکن است برایتان جای سوال باشد که چرا تمامی افرادی که بینی خود را عمل می کنند از چسب استفاده می کنند. در پاسخ به این سوال باید بگویم که زدن چسب توصیه ای است که پس از رینوپلاستی در تمامی مقالات علمی مورد تاکید قرار گرفته است. چسب زدن بینی به خصوص در بیمارانی که دارای بینی های گوشتی و ضخیمی هستند بسیار اهمیت دارد. از جمله مزایای استفاده از چسب مخصوص بینی می توان به موارد ذیل اشاره کرد.
به وجود اوردن فشار یکنواختی بر روی بینی و استخوان آن که به روند کاهش تورم بعد از جراحی بینی کمک بسیار زیادی می کند.
چسب زدن به بینی می تواند باعث کوتاه تر شدن دوران نقاهت ، تسریع روند بهبودی و برطرف شدن سریع علائم شود.
از مهم ترین مزیت های چسب بینی می توان به جلوگیری از ایجاد اسکار اشاره کرد. همانطور که می دانید طی انجام عمل زیبایی بینی ، جراح بینی برای اعمال تغییرات مورد نظر خود پوست را از بافت استخوانی بینی جدا می کند که همین موضوع می تواند باعث به وجود آمدن اسکار و جای زخم در ناحیه برش ها شود. با استفاده از چسب می توان فاصله های به وجود آمده میان دو بافت را از بین برد و مانع به جا ماندن آثار زخم شد.
از دیگر مزایای چسب زدن به بینی ، فرم دهی بهتر بینی می باشد. با کمک این محصول و انجام نکات مراقبتی مربوط به آن می توانید باعث جوش خوردن و فرم گیری صحیح و درست غضروف ها و استخوان های بینی شوید.
همانطور که می دانید ساختمان بینی و غضروف های آن بعد از انجام رینوپلاستی بسیار سست و حساس هستند ، از همین رو اگر شما نکات مراقبتی را به درستی رعایت نکنید. این احتمال وجود دارد تا بینی شما دچار افتادگی شود. برای جلوگیری از افتاده شدن نوک بینی و بالا رفتن آن می توانید از چسب استفاده کنید. چسبی که در زیر بینی قرار می گیرید در اصل وظیفه محافظت از بینی و جلوگیری از افتاده شدن بینی را بر عهده دارد.
از دیگر مزایای چسب زدن به بینی می توان به این مورد اشاره کرد که در زمان خواب چسب بینی می تواند مانع از بد جوش خوردن غضروف ها و بد فرم شدن شکل بینی شما شود.
قادر است ورم بینی را کاهش دهد و باعث شود در طول روز بینی شما فرمی زیبا و جذاب داشته باشد.

انواع چسب بینی

چسب های که برای دوران نقاهت جراحی بینی تولید می شود دارای برند ها ، کاربرد ها ، سایز و حتی رنگ های مختلفی می باشد که شما بر اساس سلیقه و نیاز هایتان می توانید آن را تهیه و استفاده نمایید. در ادامه به برخی از رایج ترین انواع چسب های مخصوص دماغ اشاره خواهیم کرد.

  • چسب ورزشی :

همانطور که از نام این نوع چسب ها بر می اید این محصولات مناسب برای زمان های هستند که شما قصد دارید ورزش های سنگینی انجام دهید. البته در برخی از موارد می توان از آن در زمان سرماخوردگی نیز استفاده کرد. ممکن است شما این نوع چسب را با نام چسب مناسب برای خروپف بشناسید چرا که این محصول می تواند به رفع تنگی نفس در زمان خواب و برطرف شدن گرفتگی های بینی کمک کند. از آن جایی که در زمان انجام فعالیت های ورزشی فشار زیادی به صورت می آید و در زمان سرماخوردگی نیز صورت متورم می شود می توان از آن برای کاهش تورم استفاده کرد.

  • چسب زدن به بینی بعد از عمل :

این نوع چسب مخصوص برای بینی های است که به تازگی تحت عمل جراحی زیبایی قرار گرفته اند و در دو نوع شیشه ای یا بدون رنگ و سفید تولید می شوند که رایج ترین نوع چسب بینی می باشد. برند های تولید کننده آن بسیار متنوع است. این نوع چسب ها به دلیل کارایی که دارند از قدرت چسبندگی بسیار بالایی برخوردار هستند و در عین حال به راحتی از روی پوست بینی جدا می شوند. این نوع چسب ها از موادی تشکیل شده اند که هیچ نوع حساسیتی در فرد به وجود نمی آورند. برای خرید آن ها بهتر است با جراح بینی خود مشورت کنید و از بهترین و باکیفیت ترین برند های چسب بینی استفاده کنید تا به بهترین نتایج دست پیدا کنید.

  • چسب مخصوص لیفت بینی :

این نوع چسب ها بیشتر برای بینی های گوشتی مناسب هستند و باعث می شوند اصلاحات جزئی در بینی به وجود اید و ظاهر بینی بهبودی پیدا کند. بینی های که نوک آن ها افتاده است می توانند از آن استفاده نمایند. بهتر است از این محصول به صورت موقت و در برخی از مواقع که بسیار ضروری است استفاده شود.

میزان سفت بودن چسب بینی

ممکن است این سوال برای شما به وجود آید که برای کاهش ورم بینی باید چسب را سفت و محکم بر روی بینی قرار دهیم یا شل؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که سفت یا شل چسب زدن به بینی می تواند تبعات بدی را به دنبال داشته باشد. مراحل استفاده از چسب خصوص دماغ کار دشواری نبوده و تنها نیاز است تا در ابتدا به درستی آموزش ببینید که برای اینکار پزشک نحوه صحیح استفاده از چسب را بر روی بینی شما آموزش می دهد.

بهتر است بدانید که محکم و سفت چسب زدن به دماغ می تواند باعث شود تا چین خوردگی های بر روی پرده های بینی به وجود آید که پس از برداشتن چسب ، آثار آن بر روی پوست قابل مشاهده باشد. همچنین اگر تنها یک سمت از بینی شما محکم چسب زده شده باشد ممکن است میزان کاهش تورم در دو طرف بینی یکسان نباشد یا بینی با عوارض جانبی خاصی رو به رو گردد. شل زدن چسب روی بینی نیز هیچ تفاوتی با استفاده نکردن از آن ندارد. زمانی که شما چسب را بسیار شل بر روی بینی خود قرار دهید ، به هیچ وجه تورم بینی شما کنترل نمی شود.
اگر این موضوع ذهن شما را آشفته کرده است و باعث شده ساعت ها به آن فکر کنید ، بهتر است آن را با جراح بینی خود مطرح کنید. با مراجعه حضوری به جراح رینوپلاستی مورد نظر در زمان قرار دادن چسب بر روی بینی ، پزشک آموزش های لازم را نیز در این رابطه ارائه می دهد.

کج شدن بینی با بد چسب زدن

به طور کلی استفاده از چسب مخصوص بینی بر روی دماغ فشار بسیار کم و ملایمی را به وجود می آورد که از ایجاد تورم بعد از رینوپلاستی جلوگیری می کند و سازگار شدن پوست با چارچوب جدید خود کمک می نمانید و هیچ نوع تاثیری بر روی نتایج بینی ندارد. چسب زدن به بینی نمی تواند باعث تغییر شکل دماغ شود. از همین رو مبحث عوارض بد چسب زدن به دماغ چیز نگران کننده ای محسوب نمی گردد. البته بهتر است زمانی که پزشک شما در حال آموزش نحوه صحیح استفاده از چسب بینی می باشد ، دقت کامل را داشته باشید تا پس از آن در منزل فرایند چسب زدن به دماغ را انجام دهید.