یکی از شایع ترین عوارض جانبی و طبیعی جراحی بینی تورم می باشد. تورم بعد از جراحی بینی معقوله است که برای تمامی افراد بلا استثنا به وجود می اید و باعث شکایت افراد می شود. در روز های ابتدایی بعد از رینوپلاستی ، تورم در بینی بسیار زیاد بوده و به مرور زمان و با رعایت نکات مراقبتی بعد از جراحی بینی کاهش پیدا می کند. البته این تورم ممکن است برای برخی از افراد تا یک سال نیز ادامه داشته باشد یا گاها به دلیل حضور در هوای گرم یا قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید بعد از سال  ها رخ دهد. در این مقاله از سایت دکتر لیلا اکبری بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در تهران ، قصد داریم در رابطه با تورم و کبودی های بعد از عمل کردن بینی صحبت کنیم و نکات مهمی را در رابطه با راه های کاهش تورم بینی برای شما عزیزان بیان نماییم.

 

تورم بعد از جراحی بینی

 

چه میزان تورم بعد از جراحی بینی طبیعی است؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که در این زمینه مطرح است میزان ورم بینی بعد از رینوپلاستی می باشد. در پاسخ به این سوال باید بگویم میزان ورم بعد از جراحی بینی تا حد بسیار زیادی به تغییرات به وجود آمده بر روی بافت بینی شما و همچنین شکا و اندازه بینی بستگی دارد. در هفته های ابتدایی بعد از عمل دماغ ، شما شاهد تورم قابل توجهی در بینی و حتی اطراف آن خواهید بود به گونه ای که به سادگی نتوانید فرم نهایی بینی خود را تشخیص دهید. به همین دلیل ممکن است افرادی که در رابطه با عمل بینی تحقیق نکرده اند تصور کنند که بینی آن ها از قبل عمل نیز بزرگ تر و بد فرم تر شده است. این موضوع کاملا طبیعی می باشد و نباید به هیچ عنوان نگران شوید و بهتر است برای دیدن نتیجه نهایی کمی صبور باشید و اجازه ندهید دیگران در رابطه با فرم بینی شما نظر دهند. ممکن است تورم بعد از جراحی بینی در طی روز های اولیه بیشتر شود به عنوان مثال ممکن است ورم بینی شما در روز سوم ، بیشتر از روز های ابتدایی باشد ؛ اما نگران نباشید چرا که به مرور زمان و با رعایت نکاتی که در طول این مقاله به آن ها می پردازیم می توانید از افزایش شدت آن جلوگیری کنید و باعث فروکش شدن آن ها شوید.

ورم بینی تا چه مدت طول می کشد؟

یکی از رایج ترین دغدغه های افراد بعد از عمل زیبایی بینی در رابطه با مدت زمان کاهش تورم می باشد. در رابطه با این موضوع باید گفت که حدودا 90 در صد تورم بینی شما در 3 ماه ابتدایی بعد از جراحی کاهش پیدا می کند و مابقی آن به مرور زمان کاهش پیدا کرده و بعد از گذشت حدودا 12 الی 18 ماه می توانید فرم نهایی بینی خود را مشاهد کنید.

آیا ورم صورت بعد از جراحی بینی طبیعی است؟

برخی از افراد بعد از عمل زیبایی بینی زمانی که متوجه تورم کل صورت خود می شوند ، دچار استرس و نگرانی می شوند که آیا تورم بعد از جراحی بینی آن هم روی صورت طبیعی است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که بعد از جراحی زیبایی بینی شما باید انتظار ورم کردن کل صورت به خصوص زیر چشم ها را داشته باشید. در روز های نخست بعد از عمل بینی شاهد کبودی و پف زیر چشم ، لب بالایی و گونه ها می باشید که نباید باعث ایجاد نگرانی در شما شود. بعد از یک هفته با رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی از بین خواهند رفت. تورم صورت و بینی یک واکنش طبیعی بدن می باشد که می تواند نشانه خوبی از شروع روند بهبودی باشد. البته لازم به ذکر است میازن تورم به بدن افراد و نوع بینی آن ها بستگی دارد. ممکن است برخی از افراد تورم را برای مدت زمان طولانی تری تجربه کنند و ورم صورت آن ها شدید تر باشد در حالی که برخی از افراد تورم کمتری را تجربه کنند و اغلب بعد از 7 روز تورم و کبودی های آن ها از بین می رود.

ماساژ بینی برای کاهش تورم بعد از جراحی بینی

قبل از هرچیزی در ابتدا توصیه می شود برای انجام این کار با پزشک خود مشورت کرده و برای بار اول اجازه دهید تا ماساژ بینی توسط خود ایشان صورت گیرد. زیرا اگر ماساز بینی به درستی انجام نشود ، مشکلات بیشتری را به وجود  خواهد آورد. بعد از اینکه گچ بینی برداشته شد ، بهتر است در دو هفته ابتدایی بعد از عمل بینی ماساژ بینی را شروع کنید. برای این کار نیاز است تا جلوی آیینه قرار بگیرید و برای 1 دقیقه انگشت شصت خود را به صورت یکسان به اطراف بینی فشار دهید و به سمت بالا و پایین بکشید. ممکن است در ابتدا با انجام این کار احساس درد کنید. اما باید دقت داشته باشید که به سمت پل های بالایی استخوان بینی فشاری اعمال نکنید. نحوه قرار گیری دست ها بر روی بینی و همچنین میزان فشار وارده به بینی بسیار مهم است از همین رو نیاز است تا با پزشک خود مشورت کنید. در رابطه با نحوه ماساژ بینی و کاهش تورم بعد از جراحی بینی می توانید با پزشک خود مشورت کنید و از او کمک بخواهید.

 

تورم بعد از جراحی بینی

 

تزریق کورتون در کاهش ورم بینی

معمولا تزریق کورتون به بینی در افرادی که بینی آن ها گوشتی است انجام می شود. چرا که تورم در بینی های گوشتی به دلیل نوع پوست و ضخامت آن بیشتر است و نیاز است زمان زیادی طی شود تا ورم بینی کاهش پیدا کند. به همین دلیل در چنین شرایطی بهترین جراح بینی تهران در ابتدا بینی را بررسی می کند در صورتی که نیاز باشد تزریق کورتون را پیشنهاد می کند. کورتون ماده ای است که برای کمک به تسریع کاهش تورم بعد از جراحی بینی کمک می کند. همچنین تزریق کردن ان در جلوگیری از به وجود آمدن اسکار و برطرف کردن بافت های اسکار ناشی از انجام جراحی بینی در تهران کاربرد دارد.

کاهش بویایی به دلیل تورم بینی

به دلیل متورم شدن بینی در هفته های ابتدایی بعد از جراحی کردن دماغ ممکن است احساس بویایی نداشته باشید یا این حس به میزان بسیار زیادی کم شده باشد. در این رابطه نباید اصلا نگران شوید. بهتر است بدانید که به مرور زمان با کاهش میزان ورم حس بویایی شما نیز باز می گردد.

آیا تورم نوک بینی بعد از رینوپلاستی طبیعی است؟

بافت و نوک بینی زیر جلدی و ضخیم است و با ساختار زیرین خود اتصالی محکم و قوی دارد. همین مسئله نیر باعث می شود تا نوک بینی بعد از راینوپلاستی دچار ورم بسیار ززیادی شود. به طور کلی می توان گفت تورم بعد از جراحی بینی در قسمت نوک بینی از سایر نواحی صورت بیشتر بوده و همچنین دیر تر کاهش پیدا می کند. البته لازم به ذکر است که بخش عمده ای از تورم نوک بینی با گذشت زمان و طی چندین هفته ابتدایی از بین می رود اما مقدار بیشتری از تورم تا چندین ماه ادامه دارد. از همین رو بیشتر افرادی که عمل زیبایی بینی را انجام می دهند از بزرگ بودن نوک بینی خود پس از برداشتن اسپلینت بینی شکایت می کنند.