زمانی که عبارت ورزش کردن بعد از جراحی بینی را جستجو می کنید و با این مقاله برخورد می کنید ، این به این معنی است که شما فردی هستید که پیش از جراحی بینی خودتان ورزش کار بوده اید یا به انجام ورزش های روتین برای حفظ سلامتی و تناسب اندام خود علاقه داشته اید و اکنون تمایل دارید بدانید که ایا می توانید بعد از انجام رینوپلاستی ورزش کنید یا خیر؟ توصیه می کنیم برای یافتن پاسخ خود این مقاله از سایت دکتر لیلا اکبری بهترین جراح بینی تهران را با دقت مطالعه کنید.

 

ورزش کردن بعد از جراحی بینی

 

خطرارت ورزش کردن بعد از جراحی بینی

بسیاری از افراد بعد از انجام رینوپلاستی زمانی که احساس کردن کمی انرژی شان بازگشت است ، از بهترین جراح بینی تهران که خود او را انتخاب نموده اند ، در رابطه با انجام فعالیت های ورزشی می پرسند چرا که دوست دارند سریع تر به ورزش مورد علاقه شان به پردازند. اما خوب است بدانید که انجام هر نوع فعالیت بدنی یک اثر سیستمیک دارد که اثرات آن بر روی صورت قابل مشاهده می باشد. به زبان ساده تر می توانیم بگویم ، انجام هر نوع فعالیت حتی ورزش کردن به صورت ملایم می تواند باعث افزایش فشار خون شود ،  که این موضوع می تواند بر روی تمامی اعضای بدن تاثیر می گذارد. از همین رو به ورزشکاران به خصوص کسانی که یک رشته ورزشی را به صورت حرفه ای دنبال می کنند باید برای ورزش کردن بعد از جراحی بینی صبور باشند.

بهتر است بدانید که افزایش فشار خون در صورت و همچنین ایجاد فشار به بینی ، می تواند باعث خونریزی ، کبودی و افزایش تورم ناحیه تحت درمان شود که همین موضوع باعث می شود تا دوره ریکاوری شما طولانی تر شود. پس بهتر است برای اینکه زود تر بهبود پیدا کنید ، زود تر نتایج ثبات پیدا کنند ، در دوران نقاهت ضربان قلب خود را در سطح پایین نگه دارید و از صدمه دیدن بینی در برابر هر نوع آسیب احتمالی محافظت نمایید. بینی بعد از انجام عمل بینی به شدت آسیب پذیر و حساس می باشد و وارد کردن کوچک ترین ضربه می تواند باعث بروز آسیبی جدی در این عضو شود. لازم به ذکر است که موارد بسیار زیادی وجود داشته اند که در زمان انجام فعالیت های ورزشی حتی ساده و بی خطر به بینی ضربه ای جبران ناپذیر وارد شد اشت. از همین رو بهتر است مراقبت ها و توصیه هایی که در این رابطه وجود دارد را جدی بگیرید و به سخنان پزشکتان گوش دهید.

زمان شروع فعالیت های ورزشی

پس از خواندن متن فوق حتما این سوال برایتان به وجود آمده است که پس چه زمان فعالیت های ورزشی را از سر بگیریم تا مشکلی برایمان رخ ندهد. هر چند که ممکن است بعد از انجام رینوپلاستی احساس کنید کنید که وضعیت شما بهتر شده است و انرژی کافی را برای ورزش کردن دارید اما ورزش کردن بعد از جراحی بینی ، درست و منطقی نمی باشد. چرا که استخوان ها برای ثبات پیدا کردن و ترمیم حداقل به 6 هفته یا حتی بیشتر به زمان نیاز دارند از همین رو بهتر ات فعالیت های خود را در این زمینه به تعویق بی اندازید و صبور باشید. بدن بعد از انجام هر نوع عمل جراحی یا صدمه دیدن ، تلاش می کند تا خود را با بیشترین سرعت ترمیم کند ، اما این روند ترمیم زمانی سرعت پیدا می کند که بیمار به خوبی استراحت کرده باشد و از غذاهای مقوی و مفید استفاده کرده باشد در غیر این صورت بدن انرژی مورد نیاز خود را به دست نخواهد آورد و روند ترمیم بسیار آهسته پیش می رود. لازم است بدانید که نوشیدن آب زیاد در این دوره به بدن کمک بسیار زیادی در رابطه با افزایش روند ریکاوری می کند.

پس از انجام عمل بینی در تهران ، بافت های داخلی آن تا چندین ماه تازه هستند و برای ترمیم و بهبودی کامل به 4 الی 6 ماه زمان نیاز دارند. از همین رو ممکن است در طی این دوران فرد گاهی به خونریزی دچار شود. ورزش کردن بعد از جراحی بینی زود تر از زمان تعیین شده می تواند در روند بهبودی اختلال بزرگی ایجاد کند. در یک ماه ابتدایی شما به هیچ عنوان اجازه رفتن به باشگاه و انجام فعالیت های ورزشی کاردیو و هوازی همچون تی ار ایکس ، ایروبیک ، جامپینگ ، انجام برخی از حرکات یوگا و غیره را ندارید. چرا که این نوع ورزش ها باعث افزایش ضربان خون و جریان خون شما شده و تورم بینی شما را افزایش می دهد ، همچنین احتمال خونریزی و پاره شدن بخیه ها با انجام این نوع فعالیت ها چندین برابر می شود. افزایش فشار خون در این دوره می تواند منجر به عفونت های مزمن و خطرناک نیز شود. از طرفی دیگر از آنجایی که برای مدت زمان کوتاهی از ورزش فاصله گرفته اید بدنتان آمادگی قبل را نداشته باشد. از همین رو بهتر است برای آماده کردن بدن خود و همچنین فشار نیاوردن به بدنتان از ورزش های سبک مانند پیاده روی ، انجام حرکات کششی ، یوگای سبک ، تمرینات ورزشی کم فشار و ارام شروع کنید.

چرا انجام حرکات یوگا بعد از عمل بینی توصیه نمی شود؟

یوگا به دلیل داشتن تمرینات ملایم می تواند بعد از گذشت 2 الی 3 هفته در صورتی که احساس خوبی را دارید ، انجام شود. اما از انجایی که در این نوع فعالیت نیاز است تا گاها خم شوید یا به حالت وارونه قرار بگیرید ، توصیه می شود تا زمان بهبودی کامل انجام نشود. شما می توانید در این زمان حرکات ساده و کم تحرک آن را انجام دهید و از آن لذت ببرید. در رابطه با ورزش پیلاتس نیز می توانید از قاعده خم نشدن و وارونه نشدن اطاعت کنید و به صورت ساده و مناسب بدون آن که به خود فشاری بیاورید تمرینات پلاتس را انجام دهید. به هر حال باید توجه کنید تا از تمرین های که سر شما برای انجام آن ها پایین قرار می گیرد تا باعث بالا رفتن ضربان قلب شما می شود خودداری کنید.

شنا و ورزش کردن بعد از جراحی بینی 

یکی دیگر از پر تکرار ترین سوالات مطرح در زمینه ورزش کردن بعد از جراحی بینی ، شنا کردن می باشد. توصیه می شود تا زمانی که پوست بیرونی و داخلی بینی به طور کامل ترمیم نیافته است ، از شنا کردن در استخر پرهیز کنید. همانطور که می دانید برای ترمیم زخم های سطحی 3 الی 4 هفته زمان نیاز است پس بهتر است تا گذشت این مدت زمان از استخر رفتن خودداری کنید تا به عفونت یا مشکلات دیگر مبتلا نشوید. بهتر است بدانید که شنا کردن چه در داخل آب دریا و چه در استخر ، به دلیل آلوده بودن آب ، خطر ابتلا به عفونت را در شما افزایش می دهد به همین دلیل هر چه دیرتر به فکر انجام این فرایند بیافتید بهتر است. از دیگر خطرات شنا کردن می توان به احتمال وارد شدن ضربه بینی بر اثر انجام حرکت دادن دست ها و سر ، شیرجه زدن و وارونه شدن در آب اشاره کرد از همین رو بهتر است پس از اینکه پزشک معالجتان اجازه شنا کردن به شما داد شما تا گذشت 6 ماه بعد از عمتان از انجام این حرکات خودداری کنید.

اگر تمامی موارد فوق را نیز کنار بگذاریم می توانیم به این مورد که شما نمی توانید بعد از عمل کردن بینی از عینک استفاده کنید اشاره کنیم. استفاده از عینک شنا باعث ایجاد فشار بسیار زیادی به بینی می شود. از همین رو جراحان بینی به خصوص دکتر لیلا اکبری بهترین جراح بینی تهران شنا کردن را بعد از جراحی بینی تا حداکثر 2 ماه ممنوع می دانند با این وجود باز هم بهتر است با پزشک خود در رابطه با ورزش کردن بعد از جراحی بینی در آب صحبت کنید.