دریافت نتایج مطلوب از پروتز چانه  ، نیاز به رعایت نکات و توصیه های قبل و بعد از آن می باشد. نکات مراقبتی قبل از درمان به روند جراحی کمک می کند در حالی که رعایت نکات مراقبت های بعد از پروتز چانه تاثیر مستقیمی بر روی نتایج بعد از عمل دارد و در صورت رعایت نکردن فرد می تواند باعث خلق نتایج نامطلوب شود. از همین رو ما در این مقاله از سایت دکتر لیلا اکبری بهترین جراح کاشت ایمپلنت در چانه در تهران ، قصد داریم به شما نکات طلایی و مهمی را بگویم که با رعایت کردن آن ها نه تنها از بروز عوارض جانبی جلوگیری می کنید ، بلکه باعث مطلوب تر شدن و زیبا تر شدن نتایج خواهید شد. با ما همراه باشید تا نکات طلایی و موثر مراقبت های بعد از ایمپلنت چانه آشنا شوید.

 

مراقبت های بعد از پروتز چانه

 

دوران نقاهت بعد از عمل چانه

رعایت نکات و مراقبت های بعد از پروتز چانه ، علاوه بر اینکه باعث دریافت نتایج مطلوب می شود می تواند منجر به بهبودی سریع تر و کاهش دوران نقاهت شود. به همین دلیل توصیه می گردد تا در این رابطه به هیچ عنوان سهل انگاری و تنبلی نکنید.

ورم بعد از پروتز چانه

چانه بلافاصله پس از انجام عمل زیبایی همانند سایر اجزای بدن که تحت عمل جراحی قرار می گیرند متورم و سفت می شود که این اتفاق کاملا طبیعی بوده و یکی از بدیهی ترین عوارض جراحی زیبایی به شمار می رود که نباید نسبت به آن نگرانی داشته باشید. تنها لازم است با انجام چندین نکته مراقبت های بعد از پروتز چانه شدت آن را کاهش دهید.

به طور کلی پس از انجام این عمل زیبایی ، با مقدار بسیار زیادی تورم در ناحیه صورت و گردن رو به رو خواهید شد که برای کنترل کردن آن توصیه می شود تا یک الی دو هفته در زمان استراحت کردن و خوابیدن ، سرتان را بالاتر از بدنتان قرار دهید چرا که این کار باعث تنظیم گردش خود و جلوگیری از شدت یافتن گردش خود در ناحیه تحت درمان می شود. برای اینکه سرتان را بالاتر از بدنتان قرار دهید نیاز است تا چندین بالشت در زیر سر خود قرار دهید. برای جلوگیری از ایجاد فشار به چانه بهتر است زاویه میان سر و گردن شما 30 الی 35 درجه باشد.

به هیچ وجه بر روی صورت دراز نکشید چرا که می تواند موجب کج شدن یا جا به جا شدن پروتز چانه شود.

برای کاهش ورم می توانید به مدت 24 الی 48 ساعت اول از کمپرس یخ بر روی لب ها و چانه ها استفاده کنید. دقت داشته باشید که نباید کمپرس را به قدری بر روی لب ها و چانه قرار دهید که احساس یخ زدگی کنید. برای این کار می توانید از یک حوله تمیز استفاده کنید و کمپرس یخ را درون آن قرار دهید یا هر ساعت را به چند دقیقه تقسیم کنید و هر بار کمپرس را به مدت 10 دقیقه بر روی ناحیه تحت درمان قرار دهید.

 

مراقبت های بعد از پروتز چانه

 

تغذیه و مراقبت های بعد از پروتز چانه

یکی از مهم ترین سوالاتی که در رابطه با نکات مراقبتی بعد از کاشت ایمپلنت چانه مطرح می شود این است که بعد از انجام این عمل چه چیزی بخوریم؟ در پاسخ به این سوال دکتر اکبری بهترین جراح کاشت پروتز در چانه تهران این چنین پاسخ می دهند که بهتر است در 1 الی 2 روز ابتدایی بعد از عمل تنها مایعات بنوشید و چند ساعت اول را با نوشیدن مایعات صاف شده و خنک آغاز کنید. به مدت 6 الی 8 هفته پس از انجام عمل کاشت پروتز به هیچ عنوان از نوشیدنی و غذاهای داغ استفاده نکنید. همچنین از مصرف مواد غذایی که به جویدن و گاز زدن نیاز دارند مانند ذرت ، سیب ، هویچ و غیره جدا بپرهیزید. برای غذا می توانید از سوپ و آش یا مواد غذایی پخته شده و پوره استفاده کنید.

شستشوی صورت

از دیگر نکات مهم در مراقبت های بعد از عمل چانه می توان به شستشوی صورت پس از عمل اشاره کرد. باید در این خصوص بگویم که شما پس از یک هفته از درمان می توانید صورت خود را با آب بشوید. در این مدت زمان برای جلوگیری از بروز عفونت بهتر است با استفاده از یک دستمال تمیز و مرطوب صورت خود را تمیز کنید. ممکن است در خصوص استحمام نیز سوالاتی همچون چگونه استحمام کنیم برایتان به وجود آید. باید بگویم که شما تا زمان بهبودی و کشیدن بخیه ها نمی توانید صورت خود را بشوید و کامل استحمام کنید. برای شستشوی سر می توانید از روش آرایشگر ها استفاده کنید و از تماس آب با بخیه ها خودداری نماید.

نور خورشید

نور آفتاب می تواند تاثیر بدی بر روی روند درمان شما داشته باشد ، از همین رو سعی کنید در روز های ابتدایی بعد از انجام جراحی زیبایی چانه هرگز در معرض تابش شدید نور خورشید قرار نگیرید. در صورتی که ناگزیر به حضور در این موقعیت ها هستید حتما حتما از کرم آفتاب استفاده کنید ، ازحمام افتاب تا یک سال خودداری کنید. ممکن است پس از درمان زمانی که در معرض آفتاب قرار می گیرید صورتتان کمی متورم شود این اتفاق کاملا طبیعی بوده و نیازی به نگرانی نیست.

بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید.

پس از انجام عمل کاشت پروتز در چانه نمی توانید همانند روال قبل مسواک بزنید ، بهتر است از مسواکی نرم استفاده کنید و این کار را بسیار آهسته انجام دهید. بهتر است برای جلوگیری از بروز آسیب جدی این کار را با دقت و آهسته انجام دهید. حتما حتما برای جلوگیری از بروز بوی بد در دهان از دهان شویه استفاده کنید.

دارو های مصرفی

پزشک برای جلوگیری از به وجود آمدن عوارض جانبی همچون عفونت برای شما دارو های از قبیل آنتی بیوتیک تجویز می کند. آنتی بیوتیک ها نقش بسیار مهمی در جلوگیری از بروز هرگونه عفونت در مناطق تحت درمان دارند. پس بهتر است مصرف آن ها را جدی بگیرید و در زمان معین به طور مرتب مصرف کنید.

مصرف دارو های همچون آسپرین و ایبوپروفن و دارو های استروئیدی که باعث افزایش خونریزی و همچنین کند شدن روند بهبودی خواهند شد ، مصرف این دارو ها را از دو هفته پیش از عمل انجام جراحی تا دو هفته بعد از انجام آن قطع کنید. در صورتی که قادر به قطع آن نیستید بهتر است با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید.

پانسمان

رعایت بهداشت و مراقبت از پانسمان در نکات مراقبت های بعد از پروتز چانه بسیار مهم و حیاتی می باشد. بهتر است آن ها را به موقع و مرتب تعویض کنید. در صورتی که خیس شدند ، پانسمان را خارج کرده ، ناحیه تحت درمان با یک دستمال تمیز و خشک کنید و سپس از یک پانسمان جدید استفاده نمایید.

استفاده از لوازم آرایشی

خانم های که پروتز چانه انجام داده اند باید بدانند که ایجاد فشار به ناحیه تحت درمان می تواند باعث دفرمه شدن و بروز عوارض جانبی شود. از همین رو بهتر است تا یک هفته بعد از انجام عمل زیبایی ایمپلنت چانه از مواد آرایشی بر روی صورت خود استفاده نکنید. در صورت نیاز می توانید کرم های ارایشی را به آرامی بر روی صورت بمالید  اما به یاد داشته بر روی زخم استفاده نکنید. رعایت نکات مراقبت های بعد از پروتز چانه باعث خلق نتایج مطلوب و ایده آل می شود.