بعد از اینکه جراحی گوش را انجام می دهید ، گوش هایتان ظاهر زیبا پیدا خواهند کرد و نتیجه رضایتمندانه در انتظار شما خواهد بود. همچنین اعتماد به نفس از دست رفته تان را مجدد به دست خواهید آورد. یک نکته بسیار اساسی را فراموش نکنید که بعد از اینکه هرگونه جراحی زیبایی انجام می دهید باید برای گرفتن نتیجه بهتر حتما مراقبت های بعد از عمل را به درستی به انجام رسانید تا هرچه سریع تر بتوانید نتیجه نهایی را مشاهده کنید. مراقبت های بعد از جراحی گوش شامل نکات مهمی می شوند که دکتر لیلا دلخواه اکبری ، بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در تهران ، در ادامه به شرح آن ها پرداخته است.

 

مراقبت های بعد از جراحی گوش - دکتر لیلا اکبری

 

مراقبت های بعد از جراحی گوش

  • استفاده از هدبند طبی را فراموش نکنید

بعد از انجام عمل ، پانسمان به مدت 7 بر روی روز موضع جراحی شده قرار می گیرد و بعد از گذشت این زمان از نوعی هدبند طبی برای ثابت نگه داشتن گوش ها استفاده می شود. پزشک استفاده از آن را به برخی از اشخاص در تمامی طول روز توصیه می کند؛ اما برخی از افراد تنها هنگام شب باید از هدبند استفاده کنند. بهتر است تا مدتی که از این وسیله استفاده می کنید در وان حمام کنید.

  • از مالش و لمس کردن ناحیه مورد جراحی بپرهیزید

باید در هفته های اول بعد از عمل ، حتی در حالت خواب و بیداری از مالش دادن و لمس کردن گوش هایتان جلوگیری کنید. رعایت این نکته و مراقبت های بعد از جراحی گوش ، باعث می شود که گوش ها در مکان کاملا صحیح قرار داشته باشند و از آسیب رسیدن به زخم ها و بخیه ها جلوگیری به عمل بیاید. در صورتی که این نکته را فراموش کنید در روند بهبودی تاخیر ایجاد خواهد شد. راه حل پیشنهادی این است که هنگام خواب خوابیدن به پشت یعنی بر روی کمر دراز بکشید.

  • سیگار نکشید

سیگار کشیدن و در معرض دود سیگار قرار داشتن باعث بروز عوارضی چون به تاخیر افتادن ریکاوری و به وجود آمدن زخم های نامعمول خواهد شد. برای پیشگیری از وقایعی از این قبیل از دو هفته پیش از عمل و تا زمان بهبودی نسبی بعد از اتوپلاستی ، سیگار کشیدن را متوقف کنید.

  • نحوه صحیح خوابیدن

یکی دیگر از مراقبت های بعد از جراحی گوش که لازم است جدی گرفته شود ، انتخاب پوزیشن و حالت مناسب برای خوابیدن است. متورم شدن محل زخم یکی از طبیعی ترین اتفاقات بعد از هر جراحی می باشد اما می توان این روند را تا حدودی بهبود بخشید. مثلا بعد از جراحی زیبایی گوش می توانید با اصلاح روش خوابیدن تا حدودی از تورم شدید و کبودی محل زخم خودداری کنید. نحوه این کار بدین صورت است که به هنگام خوابیدن و استراحت با کمک گرفتن از چند بالش می توانید سر خود را بالا نگه دارید. این تکنیک باعث جلوگیری از خونریزی ، تورم و کبودی زیاد خواهد شد.

 

مراقبت های بعد از جراحی گوش - دکتر اکبری

 

  • قرار نگرفتن در معرض اشعه مستقیم خورشید و هر گونه حرارت زباد

یکی دیگر از مراقبت های بعد از جراحی گوش قرار نگرفتن در برابر حرارت و نور خورشید است. گوش ها بعد از جراحی تا چند ماه کاملا بی حس خواهند بود ؛ در نتیجه متوجه هیچگونه تغییر حرارتی نخواهید شد و این مساله ممکن است باعث سوختگی در نواحی گوش ها شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز باعث کند شدن روند بهبودی می شود. برای خشک کردن یا حالت دادن موها از باد سرد سشوار استفاده کنید.

  • آرایش کردن

بعد از چند روز می توانید صورتتان را آرایش کنید. توجه کنید که مواد آرایشی به قسمت هایی که در آن زخم یا بخیه وجود دارد وارد نشود. برای رنگ کردن یا دکلره کردن موهایتان بایدحداقل تا 10 روز صبر کنید.

مراقبت های بعد از جراحی گوش در رابطه با فعالیت ها 

دکتر لیلا دلخواه اکبری ، بهترین جراح گوش تهران ، درمورد سطح فعالیت مجاز هر فرد بعد از جراحی گوش ، نکات زیر را اعلام می دارد :

  • یک یا دو ساعت بعد از اینکه به خانه بازگشتید قدم زدن را شروع کنید و سعی کنید هر روز به مدت چند دقیقه و در چند نوبت قدم بزنید. قدم زدن روی تردمیل یا قدم زدن های طولانی را بعد از برداشتن پانسمان می توانید انجام دهید.
  • سفر کردن در صورتی که مجبور به حمل چمدان و وسایل سنگین نباشید موردی ندارد. فقط حتما هر چند ساعت یک بار قدم بزنید.
  • طبق گفته های بهترین دکتر گوش تهران برای رعایت مراقبت های بعد از عمل گوش از حمل اجسام سنگین ، خم شدن ، انجام دادن ایروبیک و فعالیت های جنسی به مدت 10-14 روز بعد از جراحی خودداری کنید.
  • تا هنگامی که گوش هایتان پانسمان می باشند به دلیل اینکه خیلی کم قادر به شنیدن صدا می باشید بهتر از رانندگی کردن بپرهیزید.

رعایت نظافت و بهداشت

در تمیز نگه داشتن پانسمان و مراقبت های بعد از جراحی گوش در خصوص پانسمان و بهداشت دقت کنید و نکاتی که پزشک به شما خاطر نشان می کند را فراموش نکنید. بهتر است تا مدتی از شامپو بچه برای شستن موهایتان استفاده کنید. جای بخیه ها را به هیچ عنوان خارش ندهید و سعی کنید آنها را به طور مرتب ضدعفونی کنید.

 

مراقبت های بعد از جراحی گوش - دکتر لیلا اکبری

 

برنامه غذایی بعد از عمل زیبایی گوش

بیهوشی عمومی ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع در شما شود. با خوردن غذاهای ملایم و دستورالعمل های پزشک این مسائل قابل جلوگیری می باشند. بعد از اینکه جراحی را انجام می دهید باید موادی را مصرف کنید که حاوی پروتئین ها ، املاح معدنی و ویتامین ها باشند. سبزیجات و میوه ها حاوی فیبر زیادی می باشند و گزینه بسیار مناسبی برای افزوده شدن به برنامه غذایی تان هستند. برای اینکه بدنتان در حالت هیدراته باقی بماند ، به مقدار زیادی آب بنوشید و آبمیوه های طبیعی مصرف کنید. این مساله در روند ریکاوری تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.

مراقبت های بعد از عمل گوش و لباس پوشیدن

سعی کنید بعد از جراحی گوش و تا مدتی پس از آن از لباس های دکمه دار که بسیار راحت قابل تعویض می باشند استفاده کنید. در صورتی که تمامی توصیه های مربوط به مراقبت های بعد از جراحی گوش را رعایت کردید و باز هم عوارض شدیدی که در زیر به آنها اشاره می شود را تجربه کردید حتما با پزشک تماس بگیرید. تورم بعد از جراحی کاملا عادی می باشد. در صورتی که تورم شدیدی بر روی ناحیه جراحی دارید این موضوع می تواند خطرناک باشد وجود تب و لرز تا 24 ساعت بعد از عمل در صورتی که شدید نباشد عادی می باشد اگر تب بالای 38 درجه را تجربه کردید باید به دکتر مراجعه کنید. وجود لخته خون ، خونریزی شدید ، وجود هرگونه ترشح سبز یا زرد در محل بخیه ها و غیر قابل کنترل ممکن است نشانه بدی باشد.