تزریق بوتاکس که امروزه یکی از فرایندهای جوانسازی محبوب به حساب می آید ، یک پروسه ایمن و مؤثر در رفع چین و چروک های پوستی است. اما همانطور که می دانید نتیجه حاصل از آن دائمی نیست و بعد از مدتی ماهیچه هایی که به سبب سم بوتولینوم نوع A در حالت استراحت قرار گرفته بودند ، مجدداً انقباض و تحرک خود را از سر می گیرند. البته برای آن که ماندگاری بوتاکس بیشتر شود ، می بایست توصیه هایی را که تحت عنوان مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس شناخته می شوند ، رعایت فرمایید. دکتر لیلا دلخواه اکبری، بهترین جراح زیبایی در تهران ، توصیه های مهم مراقبتی را برای زیباجویان عزیز در قالب یک مقاله گردآوری کرده است.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس - دکتر اکبری

هدف از انجام مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

پیش از ان که با موارد مهمی از مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس آشنا شوید ، خوب است دلیل اهمیت آن ها را بدانید ؛ بدین نحو مطمئناً رعایت مراقبت ها را جدی گرفته و به درستی انجام می دهید. اصلی ترین هدف از به انجام رساندن نکات مراقبتی ، حفظ نتیجه حاصل به مدت طولانی تر است. این توصیه ها به ماده بوتاکس کمک می کنند تا به طور مطلوب بر روی عضلات هدف تاثیر بگذارند. همچنین این موارد احتمال پدیدار شدن عارضه های احتمالی را تا حد زیادی کاهش می دهند.

ورزش و فعالیت ها بعد از تزریق بوتاکس

بعد از آن که فرایند تزریق پایان یافت ، دکتر لیلا اکبری ، بهترین دکتر زیبایی در تهران ، توصیه های لازم جهت نحوه و زمان مناسب پرداختن به فعالیت ها و تمرینات ورزشی را برایتان بازگو می کند. ایشان از شما می خواهد حدود 4 ساعت خم یا دولا نشوید. ترجیحا صاف بنشینید و به صورت دراز کشیده چرت نزنید. پس از 4 ساعت مانعی برای خوابیدن به حالت دراز کشیده وجود ندارد اما بایستی از خوابیدن بر روی صورت اجتناب کنید. در ارتباط با تمرینات ورزشی ، این زمان به 24 ساعت تغییر می کند. می توانید عضلات صورتتان را ورزش دهید ، اما بدن استفاده از دستانتان. بدین صورت که تا یک ساعت پس از تزریق ، با حرکت دادن ابروها به سمت بالا و پایین و باز و بسته کردن چشم هایتان به بوتاکس کمک می کنید تا در عضله هدف تاثیرگذاری سریع تر و بیشتری داشته باشد. حداقل برای 4 ساعت از فعالیت هایی که در مکان های گرم و با حرارت بالا انجام می شوند ، همچون رفتن به سونا ، جکوزی ، استخر آب گرم ، سولاریم و حمام آفتاب ، دوری کنید. بدین نحو مانع تشدید یافتن کبودی می شوید.

عدم لمس و مالش محل تزریق

بعد از تزریق بوتاکس ، محل مورد نظر نباید تحت مالش ، ماساژ یا لمس قرار گیرد. لمس کردن نواحی صورت می تواند باعث بروز سوزش شود و میزان ورم و کبودی را نیز افزایش دهد. یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس این است که مالش دادن نواحی تزریق شده ، موجب حرکت ماده بوتاکس میان عضلات صورت شده و در نتیجه اثر گذاری آن در نقاط مورد هدف کمتر می شود.

قرار نگرفتن در معرض نور آفتاب

یکی از مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس که باعث ماندگار تر شدن آن می شود ، دوری از پرتوهای آفتاب است ؛ زیرا پرتوهای خورشید یکی از فاکتورهای اصلی پدید آمدن چین و چروک های پوستی است. بعد از بوتاکس بهتر است به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار نگیرید و هنگام خروج از منزل حتماً از کرم ضدآفتاب استفاده نمایید.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس - دکتر اکبری

عدم مصرف الکل ، دارو و سیگار بعد از تزریق بوتاکس

یکی از راه هایی که به کاهش کبودی بعد از تزریق در نواحی مورد نظر کمک می کند ، عدم مصرف نوشیدنی های الکلی ، داروهای مسکن قوی و استعمال سیگار و دخانیات به مدت 24 ساعت بعد از پروسه است. این موارد در گردش خون اختلال ایجاد می کنند و باعث کبودی بیشتر می شوند.

شست و شو و روتین پوستی بعد از تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس شما را از شست و شو و پرداختن به روتین پوستی تان منع نمی کند. بلکه تنها لازم است تا چند ساعت از انجام آن ها صرف نظر کنید. بهتر است به مدت 4 ساعت صبر کنید تا بوتاکس به طور مطلوب بر عضله هدف اثرگذار واقع شود ، سپس برای شستن صورتتان مانعی وجود نخواهد داشت. برای انجام مراقبت های پوستی همچون فیشیال ، اسکراب و لایه برداری ، گفته می شود که بهتر است 24 ساعت بعد ، به طور مجدد از سر گرفته شوند.

آیا می توان بعد از تزریق بوتاکس آرایش کرد ؟

منع استفاده از لوازم آرایشی بعد از بوتاکس تنها چند ساعت می باشد. آرایش کردن با مالش و لمس پوست همراه است که در ابتدا در مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس ، به اجتناب از این امر اشاره شد. بنابراین در این مدت باید به ماده اجازه دهید تا با عضله صورت سازگار شود و هیچگونه فشاری به آن نواحی وارد نسازید.

در صورت عدم رعایت مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس چه اتفاقی می افتد ؟

ماده بوتاکس بعد از آن که به ناحیه مورد نظر تزریق می شود ، به جهت آن که اثرگذاری مطلوبی داشته باشد ، باید چند ساعت از پروسه بگذرد. در این بازه شما موظف هستید نکات نکاتی را که پیش تر توضیح داده شد رعایت کنید. به گفته دکتر اکبری بهترین جراح زیبایی تهران ، در غیر این صورت بوتاکس به طور کامل ماهیچه مورد هدف را تحت تاثیر قرار نمی دهد ، اثرگذاری پایین خواهد داشت و از آن مکان حرکت کرده و حتی به سایر عضله ها وارد می شود. حرکت ماده به برخی از ماهیچه های ناخواسته می تواند حتی مشکل ساز شود.

کبودی صورت بعد از تزریق بوتاکس تا چه مدت باقی می ماند ؟

کبودی حاصل از تزریق بوتاکس معمولا بعد از 24 ساعت ظاهر می شود که علت آن وارد شدن سوزن هایی است که در هنگام تزریق موجب سوراخ شدن عروق خونی کوچک می شود. معمولا این کبودی ها 5 الی 10 روز زمان می برد تا برطرف شود. برای کاهش کبودی ها و تسریع روند بهبودی توصیه می شود به نکات مهم قبل و بعد از تزریق بوتاکس توجه داشته باشید و مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس را جدی بگیرید.

آیا می توان بعد از تزریق بوتاکس دوش گرفت ؟

بعد از تزریق بوتاکس در تهران ، دوش گرفتن مانعی ندارد اما باید توجه داشته باشید تا دمای آب خیلی بالا نباشد. حمام کردن با آب داغ موجب می شود جریان خون صوت افزایش پیدا کند و بوتاکس را به حرکت در آورد که در نتیجه اثرات بوتاکس غیر طبیعی خواهد شد. به همین دلیل بعد از این پروسه زیبایی توصیه می شود از دراز کشیدن در وان آب گرم ، شستن صورت با آب داغ رفتن به سونا و حمام بخار خودداری شود.

چه مدت بعد از تزریق بوتاکس می توان با هواپیما سفر کرد ؟

یکی از مواردی که باید در مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس به آن اشاره شود ، سفر کردن با هواپیما است. مسافرت با هواپیما مانعی ندارد ، اما خوب است بدانید فشار هوا ریسک بروز تورم و کبودی را افزایش می دهد. همچنین برداشتن وسایل سفر و خوابیدن در طول پرواز در ساعات اولیه بعد از تزریق بوتاکس موجب حرکت بوتاکس به بافت های مجاور می شود و ممکن است عوارض متعددی را به وجود آورد. به همین دلیل بهتر است تا 24 ساعت بعد از تزریق کردن بوتاکس از رفتن به مسافرت خودداری نمایید.

چه مدت بعد از تزریق کردن بوتاکس می توان برای بارداری اقدام کرد ؟

معمولا تزریق بوتاکس در شیردهی و بارداری توصیه نمی شود ، به همین دلیل اگر به تازگی تزریق بوتاکس انجام داده اید لازم است تا زمان از بین رفتن اثرات بوتاکس برای بارداری اقدام نکنید. زمان مشخصی برای از بین رفتن اثرات بوتاکس وجود ندارد ، اما به صورت معمول اثرات آن تا 4 ماه باقی می ماند. به همین علت بهتر است تا 4 ماه صبر کنید و بعد از آن برای بارداری اقدام نمایید.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم ؟

کمی تورم ، قرمزی و حساسیت بعد از تزریق بوتاکس معمول است که اغلب بعد از 1 روز از بین می رود. برای تسکین کبودی می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. در صورتی که با رعایت مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس ، هریک از علائم زیر را مشاهده کردید ، لازم است با بهترین دکتر تزریق بوتاکس در تهران ، تماس بگیرید :

  • ضعف عضلانی
  • مشکل در صحبت کردن
  • مشکل در تنفس
  • مشکل در بلعیدن
  • تغییر در بینایی
  • کنترل ضعیف مثانه