همانطور که می دانید و آمار ها و تحقیقات نشان می دهند جراحی بینی جزو یکی از پرطرفدار ترین جراحی های زیبایی در بین مردم ایران و جهان می باشد. این عمل جراحی نیز همانند سایر جراحی های زیبایی صورت و بدن دارای عوارض جانبی کوچک و بزرگی است که می تواند نظر افراد را به کلی تغییر دهد و باعث منصرف شدن آن ها از انجام جراحی زیبایی بینی شود. بنا به درخواست شما عزیزان و سوالات متداولی که در رابطه با عوارض جراحی بینی از دکتر لیلا اکبری بهترین جراح بینی تهران پرسیده می شد ، تصمیم گرفتیم در این مقاله به آن بپردازیم.

 

عوارض جراحی بینی

 

عواملی که باعث به وجود آمدن عوارض جراحی بینی می شود؟

اولین و مهم ترین مسئله این است که شما بدانید عوارض جانبی جراحی بینی به چه دلیلی و در چه مواقعی رخ می دهند تا بتوانید از بروز آن ها جلوگیری کنید. اولین و مهم ترین عامل به وجود آمدن عوارض و مشکلات جانبی بعد از رینوپلاستی جراح بینی می باشد. ممکن است از خود بپرسید چرا ؟ در پاسخ به آن باید بگویم چون اگر جراح بینی انتخابی شما از تجربه ، مهارت و تخصص کافی برخوردار باشد می تواند عمل زیبایی را به گونه ای انجام دهد که احتمال بروز مشکل پس از آن تا حد بسیار زیادی کاهش یابد. اگر برای انجام این فرایند از یک پزشک مجرب و حرفه ای کمک نخواید ، ممکن است از نتیجه جراحی نیز رضایت کامل نداشته باشید و در نهایت دچار عوارض جانبی شدید و خطرناک شوید. از طرفی دیگر لازم است بدانید در حین عمل همواره این احتمال وجود دارد که چالش های متفاوتی به وجود آید ، در صورتی که جراح بینی شما سابقه درخشان همراه با تجربه زیاد داشته باشد ، می تواند چالش های به وجود آمده را بدون به وجود آوردن مشکل جدی تری به راحتی برطرف سازد.

مورد بعدی که می تواند باعث رخ داد عوارض جراحی بینی شود ، رعایت نکردن مراقبت های قبل و بعد از رینوپلاستی می باشد. در صورتی که شما یک جراح بینی مجرب ، متبحر و کار ازموده ای را انتخاب کرده باشید ، او با توجه به شرایط جسمانی و تغییرات اعمال شده بر روی بینی شما مواردی را توصیه خواهد کرد که اگر شما آن ها را رعایت نکنید ممکن است در حین انجام عمل جراحی یا پس از آن دچار عارضه خاصی شوید. از همین رو توصیه می شود هم در انتخاب جراح بینی خود دقت نماید و هم این که تمامی نکات مراقبتی گفته شده توسط جراح بینی خود را رعایت فرمایید.

در صورتی که نکته ای را فراموش کردید ، می توانید با پزشک خود مجددا تماس حاصل فرمایید یا مقالاتی که در این رابطه جراح بینی شما نوشته است را مطالعه فرمایید. به عنوان مثال کسانی که عمل زیبایی بینی خود را نزد خانم دکتر لیلا اکبری بهترین جراح بینی تهران انجام داده اند ، می توانند از مقالات تهیه شده در سایت استفاده نمایند ؛ البته لازم به ذکر است که این مطالب به صورت کلی بوده و در صورت داشتن مشکل خاصی دکتر اکبری آن را در جلسات مشاوره برای شما توضیح می دهند که شما می توانید در این زمان آن ها را یادداشت کنید.

اما به طور کل توصیه می شود که در زمان مشاوره با خود یک کاغذ و قلم برای یاد داشت نکات مراقبتی داشته باشید. از طرفی دیگر یک جراح بینی مجرب و متبحر را انتخاب کنید تا وی بهترین و موثر ترین نکات مراقبتی را به شما بگوید و شما با رعایت کردن آن ها به عوارض جراحی بینی دچار نشوید. پیش از جراحی توصیه های لازمی را همچون نحوه صحیح استراحت ، ضربه نخوردن به بینی ، نحوه صحیح چسب زدن به بینی ، عدم استعمال دخانیات و غیره گرفته می شود که می تواند تاثییر بسزایی در نتیجه نهایی داشته باشد و در نهایت موجب رضایت 100% افراد شود.

ریسک های جراحی زیبایی بینی

  • خونریزی بینی :

اولین و مهم ترین مورد در عوارض جراحی بینی ، خونریزی از دماغ می باشد که ممکن است در برخی از افراد به وجود آید و موجب ناراحتی آن ها شود. خونریزی بینی ممکن است بر اثر ایجاد فشار به بینی یا پاره شدن یکی از رگ های خونی به وجود آید. خونریزی بعد از عمل کردن دماغ به میزان کم و قابل کنترل طبیعی می باشد ، اما در صورتی که میزان خونریزی شدید باشد ، یا با انجام نکات مراقبتی نتوان آن را کنترل کرد ، خطرناک بوده و فرد باید سریعا به جراح بینی خود مراجعه نماید.  لازم به ذکر است که در جلسات مشاوره جراح بینی شما در خصوص کار های جلوگیری از این اتفاق صحبت می کند. از جمله توصیه های که برای جلوگیری از این اتفاق بیان می شود می توان به قطع مصرف دارو های مسکن نظیر بروفن ، آسپرین ، ایندومتاسین ، دیکلوفناک و هر نوع دارو گیاهی که موجب رقیق شدن و خشک شدن مویرگ ها می شود و قطع مصرف نوشیدنی های حاوی الکل اشاره نمود. زیرا این نوع دارو ها موجب رقیق شدن خون و قرار گرفتن فرد در معرض خطر عوارض جانبی می شود.

  • طولانی بودن نقاهت عوارض جراحی بینی  

ممکن است برای خیلی از افراد سخت و دشوار باشد که برای مدت زمان بسیار زیادی ورزش نکنند ، به محل کار خود بر نگردند و نتوانند امور روز مره زندگی خود را انجام دهند. در صورتی که افراد نکات مراقبتی مربوط به ترک سیگار و هر نوع مواد مخدری را رعایت نکنند باید دوره نقاهت طولانی را تجربه نمایند. چرا که مصرف این نوع مواد کاهش سطح اکسیژن خون را به همراه داشته و از جمله عواملی است که فرایند ترمیم زخم را طولانی کرده و پروسه بهبودی را طولانی تر می کند. پس اگر تمایل دارید سریع تر بهبود یابید و نتایج نهایی را مشاهده فرمایید ، نکات مراقبتی را به طور کامل انجام دهید.

  • باقی ماندن محل بخیه ها و اسکار

طبق گفته های بهترین دکتر عمل دماغ در تهران از دیگر موارد عوارض جراحی بینی که می تواند موجب آزار و اذیت فرد  شود و نارضایتی او از نتایج را به همراه داشته باشد می توان به باقی ماندن اسکار و جای زخم اشاره کرد. غالبا محل برش های این عمل جراحی به خوبی برطرف می شوند به گونه ای که هیچ کس متوجه عمل شدن بینی نمی شود. اما در برخی از موارد این امکان وجود دارد تا محل بخیه ها به خوبی از بین نروند و فرد دچار نگرانی شود. در چنین مواردی شما می توانید از درمان های موضعی مانند لیزر یا کرم های ترمیم کننده پوست استفاده کنید. اگر شما محل بخیه ها را دستکاری نکنید و جراح متبحری را برای عمل زیبایی بینی خود انتخاب کرده باشید می توانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

  • بروز مشکل در عملکرد تنفسی بینی

یکی از ریسک های جراحی رینوپلاستی که بسیار مهم و حیاتی می باشد و سلامت انسان را به خطر می اندازد به وجود آمدن اختلال در عملکرد بینی و تنفس فرد می باشد. رخ داد مشکل در مکانیزم تنفسی و تغییر مسیر تنفسی می تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی همچون خشکی لب ها به دلیل تنفس از دهان ، خر و پف ، آپنه خواب و غیره شود. این مشکل معمولا در مواقعی رخ می دهد که تغییرات اعمال شده بر روی ساختار بینی به درستی انجام نشده باشند.

لازم به ذکر است که عوارض جراحی بینی در برخی از موارد به قدری زیاد است که فرد را متحمل انجام جراحی بینی ترمیمی و پرداخت هزینه های گراف می نماید و در پاره ای از موارد این امکان وجود دارد که به بافت یا ساختار بینی ، آسیب جدی و جبران ناپذیری وارد شود که حتی با عمل جراحی ترمیمی بینی قابل درمان نباشد. از همین رو تمامی جراحان بینی و صاحب نظران این حوزه پزشکی ، به افرادی که تحت انجام عمل جراحی دماغ قرار می گیرند ، توصیه می نمایند که نسبت به انتخاب جراح بینی توانمند و حاذق و همچنین رعایت نکات مراقبتی و اقدامات قبل از آن نهایت دقت را به کار بگیرید تا با عوارض احتمالی ناشی از عمل نکردن بینی مواجه نشوید.