خیلی از ما ها زمانی که زمین می خوریم یا به یک جسم سفت برخورد می کنیم سریعا دست به بینیمان می زنیم تا ببینم آیا بینیمون شکسته یا خیر؟ اصلا می دونید شکستگی بینی چه زمانی رخ می دهد و چه زمانی باید برای درمان آن اقدام کرد؟ آیا می دونید اگر پس از شکسته شدن بینی آن را درمان نکنید چه اتفاقی برایتان می افتد؟ آیا راهی برای درمان بینی شکسته شده در خانه وجود دارد؟ جراحی بینی که برای این مشکل انجام می شود چیست و چگونه انجام می شود؟ اگر شما نیز در ذهن خود این سوال ها را دارید یا اینکه با یک جسم محکم برخورد کرده اید اما نمی دانید بینی تون شکسته یا خیر و حال به دنبال این هستید که بینی شکسته شده چه علائمی دارد توصیه می کنیم این مقاله از سایت دکتر اکبری بهترین جراح بینی تهران را با دقت مطالعه بفرمایید تا پاسخ تمامی سوالات خود را بیابید.

شکستگی بینی چیست؟

در این بخش از مقاله قصد داریم به توضیحات بهترین دکتر بینی تهران یعنی خانم دکتر لیلا دلخواه اکبری بپردازیم ، به طور خلاثه می توانیم بگویم شکسته شدن بینی در حقیقت به شکستگی استخوان اصلی بینی که بر روی پل بینی وجود دارد گفته می شود. عوامل بسیار زیادی باعث بروز چنین اتفاقی می شوند که از میان آن ها می توانیم به آسیب های ورزشی ، دعوا و نزاع ، افتادن ، تصادف با ماشین و غیره اشاره کرد. شکستگی استخوان بینی می تواند موجب درد ، تورم ، کبودی و کوفتگی در اطراف بینی و نواحی زیر چشم ها شود. احتمال این که بر اثر شکسته شدن استخوان بینی بینی کج یا نامتقارن شود و در عملکرد بینی و تنفس فرد اختلال ایجاد کند بسیار زیادی است.

دکتر اکبری بهترین جراح بینی تهران در ادامه می گویند که درمان های مختلفی برای شکستگی بینی وجود دارد که از شایع ترین و موثر ترین آن ها می توان جراحی بینی را نام برد که طی انجام آن بینی بازسازی شده و فرم آن بهبود پیدا می کند. البته لازم به ذکر است که جراحی کردن بینی در تمامی موارد ضروری و قابل انجام نمی باشد.

چگونه شکستگی بینی تشخیص دهیم؟

اگر به بینی شما یک ضربه شدید وارد شده باشد حتما این سوال برایتان به وجود می آید که ایا بینی من شکسته است اما من متوجه نمی شوم؟ باید به شما بگویم که اگر به بینی شما یک ضربه سخت وارد شد و علائم زیر را در خود مشاهده کردید لازم است بدانید بینی شما شکسته شده است.

• درد و تورم زیاد به خصوص در زمان لمس بینی
  • تورم بینی و اطراف آن
  • خونریزی بینی (لازم به ذکر است که در برخی از مواقع ممکن است خونریزی وجود نداشته باشد ، اما علائم دیگر وجود داشته باشند که در چنین شرایطی نیاز است تا سریعا به یک جراح بینی متخصص ، مجرب و متبحر مراجعه کنید.)
  • کوفتگی و کبودی اطراف چشم ها و بینی
  • کج شدن استخوان میانی بینی
  • عدم توانایی تنفس صحیح
  • ترشح مخاط
  • احساس بسته شدن یک یا هر دو مجاری بینی

لازم به ذکر است که علائم شکستگی در بزرگسالان و کودکان نیز همین می باشد. اما به دلیل نرم و انعطاف پذیر بودن استخوان بینی ممکن است کج شدگی استخوان اتفاق نیافتد.

شکستگی بینی

چه زمانی برای شکستگی بینی به پزشک مراجعه کنیم؟

بهترین جراح بینی تهران در این باره می گویند پس از آسیب دیدن بینی و شکستگی شما تنها 7 روز فرصت دارید که به دکتر جهت جا اندازی بینی مراجعه کنید. اما در صورتی که پس از وارد شدن ضربه علائم زیر را در خود را فرد آسیب دیده مشاهده کردید نیاز است تا در کوتاه ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه نمایید:

• آسیب به سر و گردن که همراه با سردرد ، گردن درد ، استفراغ و کاهش هوشیاری می باشد. در چنین شرایطی بهتر است از تکان دادن و جا به جا کردن فرد بیمار خودداری کنید.
  • بروز اختلال در روند تنفس
  • قطع نشدن خونریزی پس از رعایت تمامی نکات مراقبتی
  • تغییر قابل توجهی در شکل بینی به عنوان مثال کج شدن بین ی
  • ترششحات آبکی و روشن

چه دلایلی باعث شکسته شدن بینی می شود؟

هر گونه فعالیتی که باعث شود به بینی شما ضربه شدیدی وارد شود می تواند باعث شکستگی بینی شما شود. از جمله این فعالیت ها می توان انجام ورزش های تماسی همانند هاکی ، فوتبال آمریکایی ، کشتی ، تکواند ، بوکس و غیره ، برخورد و نزاع خیابانی ، دوچره سواری ، موتور سواری ، بلند کردن وزن های سنگین ، نبستن کمربند ایمنی و تصادف و غیره اشاره کرد.

عوارض شکستگی بینی

در صورتی که بینی شما بر اثر عوامل فوق آسیب ببیند و شکسته شود و شما نیز نسبت به درمان آن اقدام نکنید به عوارض و مشکلات زیر دچار خواهید شد:

• انحراف تیغه میانی بینی

استخوان بینی از یک تیغه به نان سپتوم تشکیل شده است که مجرای بینی را به دو قسمت تقسیم می کند. شکسته شدن بینی می تواند منجر به انحراف این تیغه شود. در این عارضه دیواره میانی بینی یا همان سپتوم تغییر وضعیت داده و به یک سمت منحرف می شود و یک سمت از مجرای بینی را باریک می کند. دارو هایی مانند آنتی هیستامین ها و اسپری های بینی می توانند عوارض انحراف به وجود آمده را کاهش دهند اما نمی توانند آن را به طور قطع برطرف کنند. از همین رو برای درمان این مشکل نیاز است تا جراحی شکستگی بینی جراحی انحراف بینی اتفاق افتد.

• تجمع خون

در برخی از مواقع بخش هایی از بینی شکسته لخته خون به وجود می اید که به چنین موقعیتی هماتوم سپتوم گفته می شود. هماتوم سپتوم می تواند یکی یا هر دو حفره بینی را مسدود کند و تنفس فرد را با مشکل رو به رو سازد. این عارضه نیاز به یک جراحی کوچک و ساده دارد تا از وارد شدن صدمه به غضروف پیشگیری شود.

• شکسته شدن غضروف

درصورتی که اسیب وارده به بینی با شدت بسیار زیادی صورت گیری امکان این که قسمت نرم و غضروفی بینی نیز شکسته شود بسیار زیاد است. بهترین جراح بینی تهران برای درمان جراحی بینی شکسته را پیشنهاد می دهد.  در صورتی که شدت آسیب دیدگی بسیار زیاد باشد ، جراح بینی در زمان عمل بینی باید هر دو بخش بینی یعنی قسمت استخوانی و غضروفی بینی را بازسازی کرده و بهبود بخشد.

• عفونت

یکی از مهم ترین عوارض شکستگی بینی عفونت می باشد. بروز اختلال در ساختار بینی ، باعث می شود سیستم ایمنی بدن در مقابل ورود بیمار های و ویروس های جدید ضعیف شود. باکتری ها نیز ممکن است به سینوس های مجاور ، استخوان های صورت و حتی مغز شما راه پیدا کنند و موجب بروز عفونت و بیماری های خطرناک تر شوند.

• کاهش حس بویایی یا از دست دادن کامل آن

همانطور که می دانید آسیب وارده به بینی می تواند عصب های بویایی بینی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث تغییر حس بویایی شود. البته لازم به ذکر است که میزان شکستگی باید بسیار زیاد باشد. این آسیب دیدگی می تواند برای مدت زمان کوتاهی قدرت بویایی شما را کاهش دهد یا به طور کامل آن را از بین ببرد.