از آنجایی که جراحی بینی یکی از پرطرفدار ترین و شایع ترین جراحی های زیبایی صورت می باشد ، طبیعی است که افرادی که به دیابت دچار هستند نیز به این عمل تمایل پیدا کنند اما به دلیل ترس و نگرانی های که در رابطه با بیماری خود دارند ، هیچ گاه اقدامی برای انجام آن نکنند. با توجه به این که ممکن است افرادی که نسبت به این عمل زیبایی پرطرفدار اقدام می کنند جزو دسته بیماران دیابتی باشند ، نیاز دانستیم در رابطه با جراحی بینی در افراد دیابتی توضیحاتی را بیان کنیم. امیدواریم با خواندن این مطلب تصمیمات درستی را در رابطه با عمل جراحی خود یا سایر جراحی های زیبایی که ضرورتی در انجام آن ها وجود ندارد بگیرید.

 

 

جراحی بینی در افراد دیابتی امکان پذیر است یا خیر؟

به دلیل اینکه عمل زیبایی بینی جزو دسته عمل های ضروری و درمانی قرار ندارد ممکن است افراد در رابطه با این که آیا می توان این پروسه را بر روی افراد مبتلا به دیابت انجام داد ، کمی شک داشته باشند. در این رابطه باید بگویم که درست است که انجام هر نوع عمل جراحی چه زیبایی و چه درمانی در افراد دیابتی می تواند احتمال بروز عوارض جانبی و جبران ناپذیر را افزایش دهد اما این به این معنی نیست که امکان انجام آن ها بر روی این دسته افراد مقدور نمی باشد. فرد مبتلا به قند خون بالا می تواند با همراهی و مشورت پزشک خود ابتدا میزان قند خون خود را کنترل نماید و سپس برای انجام رینوپلاستی اقدام نماید.

بیهوشی یکی از ترس های بزرگ بیماران دیابتی

همانطور که در عنوان این مطلب خوانید بیهوشی یکی از ترس های بزرگ برای افرادی است که دارای قند خون بالا هستند. چرا که سطح قند خون بالای این اشخاص می تواند در توانایی های بدن برای بهبود اختلال ایجاد کند. مطالعاتی که در این خصوص توسط مجله جراحی پلاستیک و بازسازی انجام شده است ، حاکی بر آن هستند که جراحی بینی در افراد دیابتی ، باعث می شود این افراد بعد از انجام عمل جراحی به زمان بیشتری برای به دست آوردن هوشیاری خود نیاز داشته باشند. از طرفی نیز این احتمال وجود دارد تا داروهای بیهوشی با قند خون بالای بیماران تداخل پیدا کند و تاثیرات نامطلوب و خطرناکی را به دنبال داشته باشد. اما بهتر است بدانید که در صورتی که قند خون شما در سطح نرمال و طبیعی قرار داشته باشد و جراح بینی ، عمل رینوپلاستی را بر روی شما انجام دهد ، در حین عمل قند خون شما توسط متخصصین بیهوشی و کادر درمان بررسی می شود و عمل جراحی با استفاده از موادی انجام می شود که در میزان قند خون شما اختلالی به وجود نیاورد.

تاثیر جراحی بر روی سطح قند خون

جالب است بدانید استرس برای کسانی که دچار قند خون بالا هستند ، اصلا خوب نیست را که می تواند بر روی میزان قند خون تاثیر بگذارد. در دوره هایی که بدن استرس زیادی را تجربه می کند گلوکز بیشتری توسط بدن تولید می شود که می توان موجب افزایش قند خون شود. جراحی بینی در افراد دیابتی یا هر نوع عمل جراحی دیگر می تواند فشار بسیار زیادی را از نظر روحی ، جسمی و روانی به بدن فرد وارد کند و در نهایت بر روی قند خون تاثیر می گذارد. در حالت نرمال و طبیعی زمانی که منبع استرس از بین ی رود هورمون ها به حالت قبلی خود باز می گردند و سطح قند خون به مرور زمان به سطح قبلی خود پیش از وارد شدن استرس باز می گردد. زمانی که بیماران مبتلا به دیابت در معرض استرس ، ترس و نگرانی قرار می گیرند ، شرایط همانند قبل نبوده و سخت تر به حالت نرمال باز می گردد. قند اضافه تولید شده دیگر در بدن جذب نخواهد شد و در نهایت سطح قند خون افزایش پیدا می کند. در چنین شرایطی بهتر است افراد پیش از عمل جراحی با پزشک خود صحبت کنند تا استرسشان در رابطه با جراحی کاهش پیدا کند. بهتر است بدانید که پیش از عمل جراحی قند خون شما چک می شود و در صورتی که از حد نرمال و قابل کنترل خارج شود عمل جراحی به زمانی دیگر موکول می گردد.

اقدامات مورد نیاز در روند جراحی بینی در افراد دیابتی

 با وجود اینکه کنترل میزان قند خون پیش از انجام عمل جراحی در افرادی که دارای دیابت هستند بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد ، لازم است تا بیماران با رعایت دستور العمل های گفته شده توسط پزشک معالج خود برای کنترل سطح قند خون خود در زمان جراحی تلاش کنند. همانطور که گفته شد در زمان جراحی جراح و کادر درمان میزان قند خون شما را در هر لحظه بررسی می کنند و پزشک متخصص بیهوشی نیز از مواد خاصی با دوز مناسبی برای بیهوشی استفاده می کند تا اختلالی به وجود نیاید.

فرایندی که به عنوان کنترل سخت شناخته می شود می تواند از خطر بالا رفتن قند خون در اتاق عمل جلوگیری کند. از این نوع فرایند کنترلی معمولا بر روی بیمارانی که به دیابت نوع یک دچار هستند استفاده می گردد و در بیشتر موارد شامل استفاده از انسولین برای کاهش و کنترل میزان قند خون می باشد.

هدف از انجام فرایند کنترل دقیق میزان قند خون در حین جراحی بینی در افراد دیابتی ، این است که با استفاده از ان شرایط تحت کنترل در آیند و به سطح نرمال باز گردند  ، همچنین انجام این کار باعث می شود پاسخ بدن برای تولید قند خون کاهش پیدا کند و در نهایت نوسانات ایجاد شده در سطح قند خون به طور زیادی از بین رود. برای کاهش عوارض احتمالی ممکن است پزشک تشخیص دهد تا فرد پیش از انجام رینوپلاستی از رژیم غذایی خاصی تبعیت کند تا مشکلی در حین جراحی یا بعد از آن به وجود نیاید.

آیا سرعت بهبودی بعد از عمل بینی در افراد دیابتی کم تر است؟

یکی از مهم ترین مشکلاتی که برای افراد دیابتی به وجود می آید و باعث نگرانی آن ها می شود ، کاهش سرعت بهبودی در زخم ها می باشد. البته لازم به ذکر است که این مشکل در افرادی که به دیابت کنترل شده دچار هستند کم تر از افرادی که سطح قند خون آن ها کنترل نشده است ، می باشد. معمولا سرعت بهبودی بعد از جراحی بینی در افراد دیابتی آهسته تر می باشد از همین رو پزشکان و متخصصین جراحی زیبایی دماغ این پروسه را بر روی افرادی انجام می دهند که از این شرایط آگاه باشند و با آگاهی کامل اقدام به انجام این فرایند کنند. لازم به ذکر است معمولا عمل زیبایی بینی بر روی بیمارانی که دیابت آن ها از نوع دوم و حاد می باشد انجام نمی شود.

آیا قندی که پیش از جراحی بررسی می شود تعیین کننده بیماری قند در افراد است؟

معمولا پیش از انجام عمل جراحی زیبایی بینی ، قند افراد در اتاق عمل یا قبل از آن بررسی می گردد. در چنین حالاتی ، در صورتی که میزان قند خون بدون اینکه فرد دارای سابقه دیابت داشته باشد ، بالا باشد ، پزشک عمل جراحی را به زمان دیگری موکو.ل می کند تا شرایط فرد به حالت عادی باز گردند و بهبود پیدا کنند. معمولا اگر فرد بدون داشتن سابقه ابتلا به دیابت از میزان قند خون بالایی برخوردار باشد ، احتمال دچار قند عصبی شده اند که در چنین شرایطی حذف عامل استرس و کاهش آن باعث بهبود شرایط می شود.

ملاحظاتی که در افراد مبتلا به دیابت پیش از رینوپلاستی بررسی می شود چیست؟

کنترل قند خون و بررسی آن به صورت مداوم یکی از مهم ترین کار های است که افراد ابتلا به قند خون بالا باید به صورت روزانه انجام دهند. معمولا توصیه می شود این افراد دارو های توصیه شده را در زمان درست و به موقع مصرف کنند و با رعایت رژیم غذایی مناسب سطح قند خون خود را کنترل کرده و کاهش دهند. معمولا پزشک متخص پیش از انجام جراحی بینی در افراد دیابتی توصیه می کنند تا فرد تاییدیه نهایی را از پزشکی که برای کنترل و درمان قند خون بالا تحت نظر هستند ، دریافت نمایند.