بدن ما انرژی خود را از مواد غذایی که ما مصرف می کنیم تامین می کند. تغذیه سالم و درست علاوه بر اینکه در تمامی طول عمر توصیه می شود در دوران نقاهت برخی از عمل های جراحی چه درمانی و چه زیبایی مهم تلقی می شود و باید رعایت گردد. چرا که با داشتن تغذیه درست و سالم هم می توانید انرژی از دست رفته خود را باز گردانید و روند بهبودی خود را سرعت بخشید و هم این که از بروز عوارض جانبی جلو گیری کنید. ما در این مقاله از سایت دکتر لیلا اکبری بهترین و متبحر ترین جراح زیبایی بینی در تهران قصد داریم در رابطه با تغذیه بعد از جراحی بینی صحبت کنیم و بگویم که چرا مواد غذایی که ما می خوریم بعد از جراحی بینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اینکه بگویم در دوران بهبودی شما به عنوان یک زیباجو که بینی خود را به تازگی عمل کرده است باید از چه موادی استفاده کنید. اگر به تغذیه خود اهمیت می دهید و می خواهید در این دوران درد ، تورم و کبودی بسیار زیادی را تجربه نکنید یا پس از آن شاهد دفرمه شدن بینی خود نباشید توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید.

 

تغذیه بعد از جراحی بینی

 

تاثیر تغذیه بعد از جراحی بینی بر روی روند بهبودی

اینکه چه غذاهایی را بعد از جراحی زیبایی دماغ بخوریم و چه چیز های را نخوریم در نتیجه بخش بودن عمل رینوپلاستی و کوتاه شدن دوره نقاهت بسیار تاثیر گذار می باشد. تغذیه بعد از جراحی بینی می تواند دوره بهبودی شما را آسان تر کند و راه را برای بهبودی سریع شما هموار سازد. از همین رو می توان گفت رژیم غذایی درست می تواند تاثیر مثبتی بر روی دوران نقاهت و ریکاوری داشته باشد. معمولا بعد از عمل جراحی ، خصوصا مواردی که در آن از بیهوشی کامل یا بی حسی موضعی استفاده می شود به دلیل اینکه ماده بیهوشی درون بدن انسان وارد می شود و بر روی سیستم گوارش تاثیر می گذارد ، هضم یک سری از مواد غذایی برای سیستم گوارش سخت خواهد بود. به همین دلیل است که اغلب افرادی که رژیم غذایی بعد از رینوپلاستی را رعایت نمی کنند به یبوست دچار می شوند. یبوست یکی از شایع ترین مشکلات بعد از عمل دماغ است که با داشتن یک برنامه غذایی درست به راحتی برطرف می شود.

تغذیه بعد از جراحی بینی چیست؟

دانستن آنچه که باید بعد از انجام عمل زیبایی بینی مصرف کنید ، بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. از همین رو بهتر است از پزشک خود بخواهید تا یک دستور خاص غذایی برای شما بعد از عملتان متناسب با وضعیت جسمانی و تغییرات اعمال شده بر روی بینیتان تجویز کند. با این حال اگر جراح بینی شما اطلاعات کافی در این رابطه به شما ارائه نداد ، می توانید ادامه این مقاله از سایت دکتر اکبری بهترین دکتر بینی تهران را مطالعه کنید. اما پس از خواندن آن حتما حتما با پزشک خود مشورت نمایید چرا که او تنها کسی است که به وضعیت جسمانی شما واقف است.

بهترین میوه بعد از عمل رینوپلاستی

میوه ها تاثیر بسیار زیادی بر روی روند بهبودی و همچنین شادی و طراوت بدن دارند. یکی از میوه های که باید در دوران بهبودی مصرف آن را جد گرفت و هرگز آن را فراموش نکرد ، آناناس می باشد. درون این میوه ماده مفیدی به نام بروملین وجود دارد که می تواند تورم و التهاب به وجود آمده بر اثر آسیب های خارجی کاهش دهد و به مرور زمان از بین ببرد. از آنجایی که بعد از انجام عمل جراحی دماغ شما نمی توانید به راحتی غذا های سفت را بجوید بهتر است این میوه را به صورت آب میوه مصرف کنید.

از دیگر میوه های که می توانید در دوران ریکاوری از آن ها استفاده کنید تا زخم هایتان التیام پیدا کند می توان به هلو ، آووکادو ، هویچ ، توت فرنگی و موز اشاره کرد. تمامی موارد ذکر شده به دلیل داشتن فیبر بالا هم باعث بهبودی سریع تر زخم ها می شوند و هم بر روی گوارش تاثیر می گذارند و عملکرد آن را بهبود می بخشند. اما در این میان به یاد داشته باشید که شما قادر به جویدن نیستید و به همین دلیل باید آن ها را به صورت آب میوه یا پخته شده استفاده کنید.

موز به دلیل دارا بودن بافتی نرم نیاز به جویدن ندارد ، از همین رو در زمان خوردن موز بعد از عمل بینی فشاری به بینی وارد نمی شود و بهترین ماده غذایی است که افراد می توانند در تغذیه بعد از جراحی بینی خود قرار دهند. علاوه بر این موارد موز سرشار از انرژی و مواد مغذی از جمله پروتئین ، کلسیم و انواع ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد که منبع مناسبی برای بازگرداندن خون از دست رفته در حین انجام رینوپلاستی است. اما بهتر است تا حدودی مصرف آن را کم کنید چرا که ممکن است باعث تشدید یبوست شود.

خوردن برنج بعد از عمل بینی

یکی از متداول ترین سوالاتی که در زمینه تغذیه بعد از جراحی بینی مطرح است این است که ایا خوردن برنج بعد از رینوپلاستی مجاز است یا خیر؟ همانطور که می دانید برنج یک ماده غذایی بسیار مهم بر سر سفره ما ایرانی ها می باشد و نمی توان آن را حذف کرد. از همین رو پاسخ این سوال برای اکثر افراد مهم می باشد. در پاسخ به این سوال خانم دکتر لیلا اکبری بهترین و متبحر ترین دکتر جراحی بینی در تهران می گویند : مصرف برنج پس از رینوپلاستی هیچ نوع ممنوعیتی ندارد اما بهتر است این ماده غذایی مهم به صورت کته و نرم تهیه شود و به هیچ عنوان دارای ته دیگ نباشد تا جویدن آن آسان باشد. همچنین بهتر است دمای برنج با دمای محیط برابر شود و سپس مصرف گردد. چرا که در دوران نقاهت نباید به هیچ عنوان از خوراکی های گرم و داغ استفاده کنید.

همچنین لازم است بدانید برای تهیه برنج و صرف آن بهتر است از نمک استفاده نکنید یا میزان نمک بسیار کم باشد تا دچار تورم نشوید.

خوردن شیر بعد از رینوپلاستی

شیر سرشار از پروتئین و کلسیم است و به بهبودی شما بعد از انجام عمل دماغ کمک بسیار زیادی می کند. به همین دلیل خوردن شیر بعد از انجام عمل زیبایی بینی توصیه می شود اما بهتر است بدانید که از آنجایی که شیر نوعی ماده غذایی دیر هضم می باشد بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی ، حالت تهوع و یبوست در روز عمل جراحی و همچنین بلافاصله بعد از آن مصرف نشود.

به یاد داشته باشید که برای مصرف نوشیدنی های مانند شیر و آب میوه در  تغذیه بعد از جراحی بینی هرگز از نی استفاده نکنید. چرا که نی به بینی فشار بسیار زیادی وارد می کند و در نهایت موجب بروز درد و تورم می شود. از همین رو بهتر است برای جلوگیری از دچار شدن به این عوارض در دوران ریکاوری از این وسیله استفاده نشود.

بعد از رینوپلاستی چه بخوریم؟

برای 24 ساعت اول بعد از انجام جراحی دماغ ، باید غذاهای خنک و ملایم مانند بیسکوییت ، آب میوه خنک ، کیک تازه و غیره مصرف کنید. تا عوارض جانبی بیهوشی را به حداقل برسانید و قند خون خود را برای بازگردادن انرژی از دست رفته افزایش دهید. طی چند روز آینده ، غذاهای نرم مانند پوره سیب زمینی ، اسموتی ، بلغور ، جو دو سر ، سوپ و سبزیجات پخته شده نیز توصیه می گردد. تخم مرغ پخته شده نیز یک غذای بسیار مناسب است که در تغذیه بعد از جراحی بینی قرار می گیرید و قادر است انواع پروتئین ها و ویتامین های مورد نیاز بدن شما را تامین می کند.