انحراف تیغه بینی

انحراف تیغه بینی تنها در زیبایی چهره شما تاثیر گذار نیست، بلکه شکل حفره بینی شما می تواند باعث سینوزیت مزمن بشود. بنابراین باید بهترین دکتر عمل زیبایی بینی را برای جراحی انتخاب کرد. اما انحراف تیغه بینی چیست؟ برای این تعریف باید بدانیم که تیغه بینی چیست و چه کاری انجام می دهد؟ تیغه بینی دیواره ایست که حفره بینی را به دو قسمت تقسیم می کند. این دیواره از استخوان میانی تکیه گاهی تشکیل شده است که در هر سمت با غشای مخاطی پوشانده شده است. بخش جلویی این قسمت دارای ساختاری محکم اما انعطاف پذیر است که بیشتر از غضروف ساخته شده است و با پوستی پوشیده شده که شامل میزان قابل ملاحظه ای از رگ های خونی است.

تیغه بینی در ایده آل ترین حالت ممکن کاملا در وسط حفره بینی قرار دارد و بخش های چپ و راست بینی را به تونل هایی با اندازه برابر بدل می کند.

وضعیت تیغه بینی

آمارها نشان می دهد که تیغه بینی در هشتاد درصد انسان ها کاملا در وسط حفره بینی قرار ندارد. این وضعیت در شرایط عادی تشخیص داده نمی شود. انحراف تیغه بینی زمانی رخ می دهد که تیغه به شدت از جای خود در وسط جابه جا می شود. معمول ترین نشانه تیغه بینی منحرف شده یا شکسته مشکل در تنفس از طریق بینی است. این نشانه ها معمولا در یکی از حفره های بینی شدیدتر هستند و حتی گاهی این مشکلات در حفره مخالف بروز می کنند. در برخی نمونه ها تیغه شکسته می تواند در خشک شدن سینوس ها موثر باشد که به عفونت سینوسی می انجامد.

سپتوپلاستی درمان جراحی است که برای اصلاح انحراف تیغه بینی به کار می رود. این جراحی عمل بینی بر روی افراد با سن پایین انجام نمی شود زیرا بافت غضروفی تیغه بینی تا حدود سن هجده سالگی به رشد خود ادامه می دهد. انحراف تیغه بینی معمولا به دلیل آسیب به بینی رخ می دهد.

مشکلات ایجاد شده توسط انحراف تیغه بینی

تیغه بینی آسیب دیده و دارای انحراف ممکن است یک یا چند مشکل زیر را به وجود بیاورد:

مسدود کردن یک یا هر دو سوراخ بینی

گرفتگی بینی که گاهی تنها در یک سمت رخ می دهد

خون دماغ شدن به صورت مداوم

عفونت سینوسی مداوم

درد صورت، سر درد، آبریزش از بینی

تنفس پر سر و صدا (خر و پف) در طول خواب به خصوص در نوزادان و کودکان

نمونه انحراف تیغه بینی

در برخی موارد، فردی که دارای تیغه بینی با انحراف جزئی است، تنها در زمان سرماخوردگی نشانه های آن را بروز می دهد که در واقع نشانه عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است. در این افراد، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی باعث التهاب بینی می شود و در نتیجه به طور موقت هر گونه مشکل خفیف جریان هوا مرتبط با انحراف تیغه بینی را تشدید می کند. زمانی که سرماخوردگی بهبود یابد، و التهاب بینی برطرف شود، نشانه های انحراف بینی نیز از میان می روند.

تشخیص انحراف تیغه بینی

بیماران با سینوزیت مزمن، معمولا گرفتگی بینی دارند و بسیاری از آنها دارای انحراف بینی هستند. به طور کلی، ممکن است که دلایل اضافی دیگری برای انسداد راه هوای بینی افراد دارای این شرایط سخت وجود داشته باشد. این مشکل ممکن است از انحراف تیغه بینی، ورم ناشی از بخش های عفونی، مشکلات حساسیت و آلرژی، بزرگ شدن بخش های مخاطی، ناهنجاری های آناتومیکی دیگر و یا ترکیبی از این مشکلات باشد. متخصص گوش، حلق و بینی می تواند دلیل سینوزیت مزمن و گرفتگی بینی شما را تشخیص دهد.

اولین ویزیت برای انحراف تیغه بینی

پس از آنکه علائم مشکل خود را توضیح دادید، پزشک عمومی یا دکتر متخصص بینی از شما خواهد پرسید که آیا به بینی تان آسیب جدی وارد شده است و آیا قبلا جراحی بینی انجام داده اید یا خیر. بعد از آن معاینه ای از بینی شما انجام خواهد گرفت که شامل چک کردن تیغه بینی شما نیز می شود. این مرحله شامل استفاده از چراغ قوه و اسپکولوم بینی است. (اسپکولوم دستگاهی است که پره های بینی شما را باز نگه می دارد.) در این نوع معاینه سطح داخلی هر حفره بینی به دقت بررسی می شود. اگر انحراف تیغه بینی شما باعث خون دماغ های مشکل ساز یا عفونت سینوسی مداوم شود، ممکن است که برای درمان جراحی را به شما پیشنهاد کنند. در برخی موارد، پیش از هر گونه درمان آزمایشات اضافی انجام می گیرد.

سپتوپلاستی

سپتوپلاستی نوعی از جراحی است که برای اصلاح انحراف تیغه بینی و از طریق حفره بینی انجام می گیرد. این جراحی هیچ گونه کبودی یا نشانه خارجی در صورت فرد به جا نمی گذارد. در برخی موارد ممکن است که سپتوپلاستی به همراه راینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی انجام گیرد که در این صورت ظاهر بینی عوض می شود و کبودی و ورم صورت اجتناب ناپذیر است. سپتوپلاستی ممکن است که همراه با جراحی سینوس ها باشد.

زمان لازم برای جراحی به طور میانگین از یک ساعت تا یک ساعت و نیم متغیر است و بستگی به میزان انحراف تیغه بینی دارد. این جراحی می تواند با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شود. معمولا سپتوپلاستی به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بستری شدن بیمار نیست. پس از جراحی، تامپون هایی در پانسمان بینی قرار می گیرد تا از خونریزی شدید پس از جراحی جلوگیری کند. در طول جراحی ممکن است قسمت های مشکل دار تیغه بینی به طور کامل برداشته شوند یا اینکه ممکن است با تغییر فرم دوباره در بینی قرار بگیرند. اگر انحراف تیغه بینی تنها دلیل سینوزیت مزمن شما باشد، رهایی از این مشکل بزرگ با این جراحی به دست می آید.

دکتر لیلا اکبری، دکتر متخصص بینی سعادت آباد از پزشکانی است که در درمان سیتوپلاستی مهارت بسیار زیادی دارد. تجربه دکتر متخصص جراحی بینی از مواردیست که در هنگام مشاوره برای عمل نباید نسبت به آن بی توجه بود. اگر به دنبال عمل بینی با هزینه کم با متخصصی با تجربه و با مهارت هستید با مطب دکتر لیلا اکبری تماس بگیرید.

5 (100%) 1 vote

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!