جراحی بینی در کشور ایران و سراسر جهان یکی از پر طرفدار ترین عمل های زیبایی می باشد. فرم بینی تاثیر بسیار زیادی در ظاهر افراد می گذارد و قرینه وهماهنگی آن با دیگر اجزای صورت باعث افزایش زیبایی و اعتماد به نفس در افراد خواهد بود. باید به این نکته توجه داشته باشید که بعد از اینکه پروسه عمل به پایان می رسد نوبت مراقبت های بعد از جراحی بینی می باشد که بسیار حائز اهمیت هستند ؛ زیرا در صورتی که آنها را به خوبی رعایت کنید ، صد درصد به نتیجه ایده آلی که در ذهن داشته اید خواهید رسید. دکتر لیلا دلخواه اکبری ، بهترین جراح بینی تهران ، تمام نکاتی که نیازمند به رعایت آنها می باشید را در قالب یک مقاله جامع در اختیارتان گذاشته است.

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر لیلا اکبری

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی درباره استراحت

یکی از مهم ترین نکاتی که باید بعد از عمل زیبایی بینی رعایت کنید ، استراحت کردن به میزان لازم می باشد. اما برای استراحت کردن نیز ملزم به انجام نکاتی می باشید. سعی کنید به هنگام نشستن سر خود را پایین نیاندازید ؛ این کار باعث افزایش خونریزی در بینی تان خواهد شد. به هنگام خوابیدن با کمک گرفتن از چند بالش اضافی ، سر خود را بالا نگه دارید و به سمت پهلو نخوابید تا زمان بهبودی نسبی بهتر است که به پشت بخوابید.

مصرف دارو

معمولا بعد از انجام عمل دماغ نیازمند به استفاده از گروهی از داروها که توسط پزشک برایتان تجویز شده است می باشید. این داروها شامل مسکن برای کاهش درد و آنتی بیوتیک برای جلوگیری از به وجود آمدن هرگونه عفونت خواهد بود. توجه داشته باشید که همانند پیش از عمل زیبایی دماغ باید مصرف داروهایی نظیر ادویل ، ایبوپروفن و مکمل های گیاهی که باعث رقیق شدن خون می شوند را متوقف کنید. بعد از کشیدن بخیه ها ممکن است نیازمند استفاده از پماد هایی بر روی زخم ها باشید.

برنامه غذایی 

داشتن یک برنامه غذایی سالم بعد از انجام راینوپلاستی برای رعیات مراقبت های بعد از جراحی بینی نکته بسیار مهمی می باشد. بعد از عمل دماغ باید از خوردن غذاهای چرب که باعث افزایش تورم در بینی تان می شود خودداری کنید. مصرف سدیم را کم کنید و سعی کنید غذاهایی که سرشار از پروتئین می باشند و بسیار سالم و مقوی هستند را در برنامه خود بگنجانید. بعد از عمل بهتر است غذاهای نرم که نیاز به جویدن زیاد ندارند را مصرف کنید. پس از  این فرایند، نوشیدن زیاد آب آشامیدنی و آبمیوه های طبیعی نظیر آب آناناس و آب کرفس را جهت هیدراته نگه داشتن بدن فراموش نکنید. البته در نظر داشته باشید که نباید از نی برای نوشیدن استفاده کنید.

چسب زدن به بینی

بعد از اینکه پزشک گچ و آتل را بر میدارد به بینی شما چسب خواهد زد. چسب زدن ، ورم و کبودی را کاهش داده و از افتادگی بینی جلوگیری خواهد کرد. این کار را حتما از پزشک خود یاد بگیرید و مدت زمان لازم برای چسب زدن را از وی سوال کنید .اگر بینی شما گوشتی باشد معمولا باید زمان بیشتری را چسب بزنید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی دررابطه با حضور در استخر

به مدت چندهقته باید از شنا کردن شیرجه زدن در استخر خودداری کنید این کار ممکن است باعث آسیب رسیدن به بینی و یا بروز عفونت شود. همچنین علاوه بر استخر محیط هایی نظیر سونا و جکوزی نیز به دلیل دمای بالا باعث افزایش خونریزی و تورم خواهند شد. تا مدتی که نسبتا بهبود یافته اید برای شست و شوی داخل بینی دو بار در روز از اسپری سالین استفاده کنید.

کاهش تورم

بعد از انجام جراحی دماغ تورم و کبودی کاملا امری طبیعی می باشد. اگرقصد دارید اندکی از شدت ورم بکاهید ، کمپرس سرد که در حوله یا دستمال پیچیده شده است را بر نواحی اطراف بینی قرار دهید. توجه داشته باشید که هیچگونه فشار یا ضربه ای نباید به بینی تان وارد شود. تنفس از راه بینی باعث افزایش درد و خونریزی و تورم خواهد شد البته بعد از 3-4 هفته تقریبا بهبود خواهد یافت. از راه دهان نفس بکشید و اگر ناچار به عطسه می باشید ، آن را از طریق دهان خارج کنید.

چه اقداماتی می توان برای کاهش تورم انجام داد ؟

  • توصیه می شود آب میوه های طبیعی مانند آب آناناس ، آب کرفس که سرشار از مواد مغذی و ویتامین های مختلف هستند را مصرف کنید. مصرف آناناس و آب کرفس موجب تسریع در روند بهبودی و از بین روفتن ورم بینی می شود.
  • لازم است مصرف دخانیات و مشروبات الکلی را محدود نمایید. موادی که در این ترکیبات وجود دارد ، با تاثیرگذاری روی سرعت بهبودی ، مدت ماندگاری ورم بینی را افزایش می دهد.
  • طبق گفته های بهترین دکتر بینی تهران برای رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی استفاده از کمپرس یخ در 48 ساعت اولیه ، بیشترین تاثیر را در کاهش تورم بینی دارد.
  • تا جای ممکن استراحت داشته باشید و فعالیت های ورزشی خود را محدود کنید.
  • در هنگام خوابیدن و استراحت کردن سر خود را بالاتر از حالت عادی نگه دارید. این کار تا حد زیادی می تواند به کاهش تورم بینی کمک کند.
  • همچنین توصیه می شود به مدت 6 هفته از خوابیدن به پهلو و صورت خودداری نمایید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر لیلا اکبری

 

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

از مهم ترین نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی این است که باید از قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید دوری کنید. چرا که اشعه مستقیم خورشید روند بهبودی زخم هایتان را بسیار کند خواهد کرد ، از همین رو تا زمانی که مجبور نیستید در معرض نور خورشید قرار نگیرید واگر مجبور به حضوردر جایی می باشید حتما از کلاه آفتابی و ضد آفتاب استفاده کنید.

فعالیت ها

بهتر از است که بعد از انجام رینوپلاستی فعالیت های سبک نظیر قدم زدن را در برنامه خود داشته باشید اما در نظر داشته باشید که مدت زمان ومیزان فعالیت را بهتر است رفته رفته افزایش دهید. قدم زدن بعد از پروسیجر از لخته شدن خون جلوگیری می کند. قدم زدن را تحت نور خورشید انجام ندهید. بعد از جراحی دماغ نمی توانید به مدت چند هفته اجسام سنگین بلند کنید و ورزش هایی نظیر ایروبیک را انجام دهید.بهتر است ورزش های سبک و نیازمند فعالیت بسیار کم را انجام دهید و در کارهای منزل از شخصی کمک بگیرید. اگر تمامی نکات مربوط به مراقبت های بعد از جراحی بینی را به خوبی رعایت کردید و باز هم مشکلی ایجاد شد ، در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر با بهترین جراح بینی تهران تماس بگیرید :

  • تنگی نفس شدید یا اختلال در تنفس
  • وجود نشانه هایی دال بر وجود عفونت نظیر تب شدید که با مصرف دارو نیز کنترل نمی شود.
  • درد و تورم
  • خونریزی شدید و غیر قابل کنترل

عینک زدن به بینی

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای متقاضیان عمل رینوپلاستی که از عینک استفاده می کنند ، به وجود آید این است که در هفته اول بعد از درمان قادر به استفاده از عینک یا لنز های تماسی نیستند. برخی از آن ها از اینکه قابل عینک را بر روی بینی قرار دهند هراس دارند و برخی از آن ها به طور کل از لنز های تماسی استفاده می کنند که با وجود تورم نمی توان در این دوران از آن ها استفاده کرد. از همین رو ممکن است این سوال برایشان به وجود آید که چگونه در دوران نقاهت از عینک استفاده کنیم؟ نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی در رابطه با عینک چیست و چه مواردی را باید رعایت کنیم؟ قبل از هر چیزی باید بگویم اگر استفاده از عینک برایتان ضرورتی ندارد و می توانید بدون استفاده از آن به امور روز مره خود بپردازید ، بهتر است به سراغ عینک نروید. اما چنانچه برای کار های روز مره خود نیاز ضروری به عینک دارید ، در هفته ابتدایی که هنوز اسپلینت بر روی بینی شما قرار دارد از عینک استفاده کنید. اسپلینت اجازه نمی دهد تا به استخوان بینی فشار خاصی وارد شود. به بیانی دیگر می توانید از اسپلینت به عنوان یک پایه استفاده کنید. اما پس از آن نیاز است تا از ابزار های مخصوصی که پایه های نگه دارنده عینک هستند استفاده کنید. یا از عینک های که دارای قاب بسیار سبک یا لنز های تماسی استفاده کنید. به طور کل زمان مناسب برای استفاده از عینک های طبی و آفتابی یک ماه بعد از راینوپلاستی می باشد.

عطسه کردن بعد از جراحی

یکی از چالش های بزرگی که معمولا افراد بعد از انجام عمل زیبایی بینی با آن رو به رو می شوند عطسه کردن می باشد. در واقع عطسه کردن بعد از عمل کردن بینی می تواند برای کسانی که نگران مراقبت های بعد از جراحی بینی خود هستند و تمایل دارند آن ها را رعایت کنند تا دچار مشکلی نشوند ، یک ریسک محسوب گردد. از همین رو بدیهی است که افراد برای مقابله با نگرانی های خود تکنیک های را بیاموزند. بهتر است به یاد داشته باشید که میزان عوارض ناشی از عطسه کردن بعد از عمل دماغ به حدی زیاد است که می تواند در شکل ظاهری بینی و نتایج نهایی تغییرات بزرگی را به وجود آورد. از همین رو پزشکان توصیه می کنند تا حداقل یک هفته بعد از عمل زیبایی دماغ از عطسه کردن پرهیز کنید. در طول این مدت زمان پزشکان و جراحان خبره و مجرب توصیه می کنند تا مراقبت های بعد از عمل بینی را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. از همین رو توصیه می گردد تا در یک هفته ابتدایی در زمان عطسه کردن دهان خود را باز نگه داید. باز بودن دهان باعث می شود تا حجم بسیار زیادی از هوا از طریق دهان خارج شود و فشار کمتری به بینی و سر وارد شود.

نکات تکمیلی :

در کنار موارد فوق ، دکتر لیلا اکبری ، جراح بینی خوب در تهران ، یکسری نکات تکمیلی دیگر را در اختبار مراجه کنندگان قرار می دهد :

  • مصرف سیگار باعث کاهش سرعت بهبودی خواهد شد ؛ بهتر است به مدت 3 هفته از سیگار کشیدن پرهیز کنید و از حضور مکان هایی که مملو از دود سیگار و یا آلاینده های هوا می باشد خودداری کنید.
  • لباسهایی را به تن کنید که تعویض آن ها بسیار آسان باشد و دارای دکمه از جلو باشند.
  • ممکن است احساس درد شدیدی داشته باشید حتما برای کاهش درد داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده است را مصرف کنید.
  • دکتر اکبری توصیه می کنند در دوران نقاهت برای بهبودی سریع تر و همچنین رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی الکل ننوشید ؛ زیرا ممکن است با داروهای مصرفی تداخل داشته باشد و باعث کندی روند بهبودی شود.
  • گچ یا آتلی که بر روی تیغه بینی قرار دارد، نباید تا زمان تعیین شده دستکاری یا خیس شود. اگر قصد شستن موهایتان را دارید از شخصی بخواهید که در انجام آن یاری تان دهد.
  • از مسواکی نرم برای شست و شوی دندان هایتان استفاده کنید و به آرامی اینکار را انجام دهید.
  • اگر نیازمند کاری اورژانسی در زمینه دندانپزشکی می باشید اینکار را سریعا انجام دهید.
  • تا یک هفته بعد از باز کردن گچ یا آتل نمی توانید پشت فرمان بنشینید.

آیا می توان با فین کردن بینی را تمیز کرد ؟

در هفته های اول برای رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی به دلیل باقی ماندن ترشح و ضایعات در داخل بینی ، ممکن است دچار گرفتگی و انسداد مجاری تنفسی شوید. برخی افراد سعی می کنند با فین کردن ، بینی خود را تمیز کنند ، در حالی که باید بدانید فین کردن در 4 هفته اول بعد از عمل دماغ ، ممنوع است و می تواند به بینی فشار وارد کند. بهترین راه برای تمیز کردن بینی ، بعد از برداشتن گچ ، استفاده از سرم های مخصوص شست و شو بینی می باشد. همچنین می توانید از اسپری بینی و یا قطره بینی برای تخلیه این ضایعات از بینی کمک بگیرید. دکتر اکبری ، بهترین دکتر بینی در تهران ، در رابطه با شست و شو بینی توضیحاتی را در اختیار شما قرار خواهد داد.